LTStraipsnis skirtas leksemų semantinio ekstensionalo ir referento interferencinio ryšio dvejopos analizės (semasiologinės / onomasiologinės) ypatumams aptarti. Semasiologiškai išanalizavus Jano Łasickio veikale De Diis Samagitarum (1582) minimą dievybės vardą Kirnis, onomasiologinis žodžių tyrimo būdas vertinamas kaip kazuistinis. Remiantis naujai atlikta tekstologine ir gramatine lotyniškojo teksto bei onimo etimologine analize, paneigiama ligšiolinė lietuvių teonimo Kirnis semantinė eksplikacija. Šis dievybės vardas siejamas ne su fitonimu, bet su medkirčių socialinės grupės garbinimo objektu.
ENThe article deals with the determination of the interferential relationship of the semantic extensionale and referent, which is to be based on the arguments of the twofold criteria (onomasiological and semasiological). On the basis of the presented semasiological analysis of the theonym Lith. Kirnis mentioned in De Diis Samagitarum (1582) by fan Lasicki, onomasio- logical word research methodology is defined as casuistic. Also, a new explanation of the semantic value of the theonym Kirnis is presented. The assumption of the reconstruction of the individual social group deity cult of hewers is based on the recent translation of the fragments of Lasicki’s work from Latin and their textual research, as well as the etymological analysis of the theonym. The existence of the worshipping object as cherry-tree is refuted.