LTIntegracija kelia didelį susidomėjimą ir nagrinėjama įvairiais aspektais. Temos aktualumą lemia sparčiai vykstantys specialiųjų poreikių vaikų integracijos procesai ir su jais susijęs spartesnio visuomenės požiūrio į neįgaliuosius kaitos būtinumas. Požiūrio kaitai daugiausia vilčių teikia jauniausioji visuomenės dalis - vaikai, neįgaliųjų bendraamžiai. Buvo tiriamas bendrojo lavinimo mokyklos moksleivių ir pedagogų požiūris į sutrikusios regos bei sutrikusio intelekto vaikus, kaip turinčius skirtingų mokymosi galimybių ir bendravimo ypatumų. Straipsnyje pateikiami duomenys ir apie pedagogų nuostatas į šių vaikų ugdymą bendrojo lavinimo mokyklose. [Iš leidinio]
ENIntegration of visually impaired children is more simple than of intellectually disabled children because of their adaptation opportunities. At the same time both intellectually and visually impaired children need their teachers’ kindness and understanding as well as their encouragement in tolerant communication with their peers. The fact that mainstream school students have such a poor experience of communicating with SN children shows that they are still isolated from each other. So far pedagogues from special schools are very passive too. Though children from special schools can participate in various performances, festivals yet there’s little common activity together with mainstream schools where children could get to know each other better. SN children’s skills of public behaviour are also poor consequently they feel tension, they are afraid to be laughed at or to appear not very attractive. Teachers, psychologists, special pedagogues, working with SN children should help them to cope with educational problems that are caused by their disability or by psychological barriers, promote their sense of being safe, psychological endurance and social skills. [From the publication]