Integruotai ugdomų neįgaliųjų profesinio rengimo ir papildomo ugdymo sąveikos aspektai : pedagogų požiūris

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Integruotai ugdomų neįgaliųjų profesinio rengimo ir papildomo ugdymo sąveikos aspektai : pedagogų požiūris
Alternative Title:
Aspects of interaction between vocational training and supplementary education of people with disability in integrated education : teachers' attitudes
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2008, Nr. 1 (18), p. 148-157
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
negalė; požiūris; integruotas ugdymas; profesinis rengimas; papildomas ugdymas
EN
disability; attitudes; integrated education; vocational training; supplementary education
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama dalis tyrimo, kuriuo buvo siekiama atskleisti integruotai ugdomų neįgaliųjų profesinio rengimo ir papildomo ugdymo sąveikos ypatumus, rezultatų. Nustatyta, jog dauguma, tyrime dalyvavusių pedagogų aktualizuoja integruotai ugdomų neįgaliųjų profesinio rengimo ir papildomo ugdymo sąveiką, akcentuoja papildomų galimybių neįgaliesiems suteikimą, kaip pozityvų šios sąveikos rezultatą. Atskleistas ryšys tarp pedagogų požiūrio į neįgaliuosius ir jų pedagoginės kompetencijos; nustatyti sėkmę lemiantys integruotai ugdomų neįgaliųjų profesinio rengimo ir papildomo ugdymo sąveikos komponentai. Tyrimas buvo atliktas 2006 m. Šiaulių ir Kelmės profesinio rengimo centruose, tyrime dalyvavo 147 pedagogai. [Iš leidinio]

ENThe article presents a part of the results of the study, aimed at revealing the peculiarities of the interrelation between the vocational training and additional education of handicapped persons, nurtured in the integrated way. It was established that the majority of the pedagogues, who participated in the study actualize the interrelation between the vocational training and additional education of handicapped persons, nurtured in the integrated way and emphasize the importance of provision of additional possibilities to handicapped persons as a positive result of such interaction. The article reveals the connection between the pedagogues’ views of the handicapped persons and their pedagogical competence and identifies the components of the interrelation between the vocational training and additional education of handicapped persons, nurtured in the integrated way, which ensures success. The study was performed in 2006 at vocational training centers of Šiauliai and Kelmė, 147 pedagogues participated in the survey.

ISSN:
1392-5369, 2424-3299
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14365
Updated:
2018-12-17 12:12:14
Metrics:
Views: 21    Downloads: 5
Export: