Trenerių profesinė kompetencija rengiant sportininkus olimpinėms žaidynėms (1996-2008)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Trenerių profesinė kompetencija rengiant sportininkus olimpinėms žaidynėms (1996-2008)
Alternative Title:
Professional competence of the coaches in preparing athletes for the olympic games (1996-2008)
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2009.
Pages:
333 p
Series:
Mokslinės monografijos : MM serija
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Pratarmė — Įvadas — Trenerio, mokslininko, gydytojo, vadybininko, sportininko kūrybinė sąveika — Atlantos olimpinės žaidynės: problemos, rezultatai, pamokos — Lietuvos olimpinės rinktinės pasirengimo Sidnėjaus olimpinėms žaidynėms analizė ir vertinimas — Pasirengimo Sidnėjaus olimpinėms žaidynėms įžvalgos ir bendrosios tendencijos — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių profesinės veiklos vertinimas (parengiamasis periodas) — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių profesinės veiklos vertinimas (varžybų periodas) — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių profesinės veiklos vertinimo kriterijai metinės treniruotės ciklo laikotarpiu — Lietuvos olimpinės rinktinės sportininkų ir jų trenerių sociologiniai tyrimai — Olimpinio ciklo trenerių veiklos vertinimas — Lietuvos olimpinės rinktinės pasirengimo Atėnų olimpinėms žaidynėms analizė ir vertinimas — Pasirengimo Atėnų olimpinėms žaidynėms įžvalgos ir bendrosios tendencijos — Lietuvos olimpinės rinktinės sportininkų sociologiniai tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių veiklos sociologiniai tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių veiklos metiniu treniruotės ciklu sociologiniai tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių veiklos parengiamuoju laikotarpiu sociologiniai tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių veiklos varžybų laikotarpiu sociologiniai tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių veiklos olimpiniu ciklu sociologiniai tyrimai — Olimpinio ciklo trenerių veiklos vertinimas — Lietuvos olimpinės rinktinės pasirengimo Pekino olimpinėms žaidynėms analizė ir vertinimas —Pasirengimo Pekino olimpinėms žaidynėms įžvalgos ir bendrosios tendencijos — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių metinio ciklo (2005 m.) veiklos tyrimai — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių metinio ciklo (2006 m.) veiklos sociologiniai tyrimai — Rengimasis Pekino olimpinėms žaidynėms: olimpinės rinktinės trenerių veiklos 2007 m. analizė — Lietuvos olimpinės rinktinės trenerių organizacinės struktūros ir veiklos tyrimai Pekino olimpinių žaidynių metiniu ciklu — Olimpinio ciklo trenerių veiklos vertinimas — Trenerio profesinės kompetencijos formavimas — Literatūra — Summary — Priedai.
Keywords:
LT
Kūno kultūra ir sportas / Physical training and sports; Ugdymas / Education; Kūno kultūra / Physical training.
Summary / Abstract:

LTMonografijoje chronologiniu principu, laikantis nuoseklios struktūros ir koncepcijos, remiantis šiuolaikinės sporto treniruotės tobulinimo krypčių, treniruotės planavimo teorijos, didėjančio krūvio strategijos, optimalaus krūvio, poilsio ir superkompensacijos fazių sąveikos, specialiojo techninio parengtumo formavimo interpretavimu, iš naujo siekiama pažvelgti ir geriau suprasti didelio meistriškumo sportininkų ugdymo vyksmą, sportininkų rengimo sistemą. Tai suteikia galimybę ją optimizuoti ir struktūrizuoti keičiant sportinio rengimo turinį, atsižvelgiant į ugdytinių individualias savybes, sveikatos būklę, gebėjimą siekti puikių sportinių rezultatų. Lietuvos treneriams būtina išmokti konstruktyvių edukologinių technologijų, tobulinti savo profesinę kompetenciją koreguojant sportininkų rengimą olimpinėms žaidynėms. Lietuvos olimpinės rinktinės treneriams būtinas ateities įžvalgos, konkurencinio vyksmo pakilimas sporto treniruotėje ir jos moksle. Jie turi matyti naują sporto treniruotės veiklos erdvę, turėti tvirtą poziciją, aiškią viziją, mokslinį mąstymą. Sporto moksle turi būti nuolat akcentuojamas žmogiškojo veiksnio, žmogiškojo potencialo vaidmuo, ypač ugdant atvirą Europos kultūros, mokslo ir dvasines vertybes atitinkančią demokratinę visuomenę. Monografijoje pateikta moksliškai pagrįsta ir išsamiai įvertinta trenerių, mokslininkų, sportininkų ir vadybininkų bendra patirtis rengiantis ir dalyvaujant olimpinėse žaidynėse. Autoriai nuoširdžiai dėkoja visiems Lietuvos olimpinės rinktinės treneriams už atkaklų ir didelį darbą rengiant šią monografiją. [Iš leidinio]

ENAll issues of the topic of research were split into the group as follows: management of the yearly training cycle, recording of the training loads and competitive activities, parameters of yearly training loads, scientific and medical supply, scientific-methodical activities, technical supply of the preparation process according to the programmes of Atlanta, Sidney, Athens and Beijing Olympic Games. Thus, the problem arises: how should be developed technologies of high performance athletes' preparation? Is the structure of organisation and management of elite sport in Lithuania relevant, what should be optimal interaction among the athlete, coach and operating personnel? How to increase coaches' abilities of critical thinking, analysing, systemising? Do elite coaches need scientific, methodical assistance, what is impact of their self-development? Coaches' yearly report on their activities during the Olympic cycle is extremely valuable proof of coaches' professionalism. The monograph "Professional competence of the coaches in preparing athletes for the Olympic Games (1996-2008)" brings out main directions and trends of sports training process and their dynamics in Lithuania and in the World. The aim of present research was to analyse yearly questionnaire reports on Lithuanian Olympic team activities in the period from Atlanta to Beijing Olympics and to explore working experience, collected information on training process essence and contents, to identify what are coaches' abilities to predict results and to give maximal realisation of tl1e athletes' potential in competition conditions, to give constructive proposals on athletes' mastery level development.Summarised data of coaches' reports also presented information of preparation purposefulness, revealed actual organisational, structural and managerial components. Included necessity to describe and cognize main functions of sport science, purpose of training science, coaches' creativity, to research and manage training methodics on scientific basis, to reveal system of planning and implementation that helps to achieve highest level of athletes' preparedness and predicted results in the competition. Objectives also included urgency to describe and analyse training loads' application technologies, knowledge, specifics of application, order of combining, compliable with the principles of adaptivity and adequacy, to analyze impact of scientific and medical supply on athletes' preparation system; to summarise prospectives of scientific-methodical activities, to evaluate programmes of technical supply. Research methods were used as follows: questionnaire poll and analysis of coaches' reports, sources of scientific literature, high performance athletes' training methodics published in textbooks, books, methodicals, dissertations of authors, articles published in scientific journals of Lithuania and foreign countries, conference materials, seminars for coaches; published in four programmes of the preparation for the Olympic; long-time experience of coaches, scientist, administrators. Monograph consists of foreword, introduction and four chapters: 1) Creative interaction of coach, scientist, doctor, administrator and athlete; 2) Issues, results and lessons of Atlanta Olympic Games; 3) Analysis and evaluation of Sidney Olympic Games' team preparation and participation; 4) Analysis and evaluation of the preparation of Athens' Olympic Games' team; 5) Analysis and evaluation of the preparation of Beijing Olympic Games' team; 6) Formation of coaches' professional competence.Authentic material, statements based on scientific research and practical activities of the coaches and generalized recommendations, presented in this monograph may be successfully employed in training and development of high performance athletes. Monograph will help coaches, scientists to have better understanding on sports training process of Olympic athletes and to use this knowledge in practise. Presented results will be used by coaches, young scientists, students, master and doctoral students, sport administrators organising athletes' preparation to the Olympic Games. Theoretical and practical significance of the monograph is certain: it reveals the main trends of training science developments, presents main scientific statements. In the process of high performance athletes training there is an increasing urgency of training process control, considering organism adaptation to the sporting activities and to the specific training loads in year1y training cycles. Issue of the theory and methodics of sports training becomes much more actual when athletes prepare to the Olympic Games, when they come dose to the !limits of their abilities, when education process takes place in the high and maximal tension of physical and psychic processes. The originality of the ideas of coach and scientist, that creates theories impacting science, logics and practice, is the main engine of sport science. Didactical principle of interrelation of theory and practice requires to bond theoretical knowledge and practical experience of coaching activities. [...]. [From the publication]

ISBN:
9789955204701
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21707
Updated:
2021-01-12 20:20:54
Metrics:
Views: 26
Export: