Viduriniojo mokyklinio amžiaus mokinių vertybių raiška per kūno kultūros pamokas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Viduriniojo mokyklinio amžiaus mokinių vertybių raiška per kūno kultūros pamokas
Alternative Title:
Values expression among students of middle school age in physical education classes
In the Journal:
Pedagogika. 2013, 112, p. 73-78
Keywords:
LT
Kūno kultūros pamokos; Instrumentinės ir terminalinės vertybės; Vidurinis mokyklinis amžius.
EN
Physical education classes; Terminal and instrumental values; Middle school age.
Summary / Abstract:

LTM. Lukšienės pedagoginio palikimo įžvalgų praeičiai, dabarčiai ir ateičiai kontekste siekiama atsakyti į probleminį klausimą, kokia yra vertybių raiška per kūno kultūros pamokas. Tyrimo tikslas — atskleisti viduriniojo mokyklinio amžiaus mokinių (berniukų ir mergaičių) vertybių raišką per kūno kultūros pamokas. Tiriant instrumentines ir terminalines vertybes buvo taikoma M. Rokeacho vertybių įvertinimo metodika. Išvados grindžiamos empirinio tyrimo rezultatais. [Iš leidinio]

ENThe paper strives to answer the question which peculiarities of values expression among students of middle school age in physical education classes in the context of M. Lukšienės pedagogical legacy insight into past, present and future. The aim of this study was to examine peculiarities of values education among students of middle school age in physical education classes. Students of middle school age (14-15 years old) were separated in randomize way from Kaunas secondary schools: Kaunas "Purienų", Kaunas "Tado Ivanausko" secondary schools, and S. Darius and S. Girėnas gymnasium. The participants of the study were 214 students of middle school age (108 females and 106 males). The measure of terminal and instrumental value orientations was evaluated using modified M. Rokeach questionnaire. In the process of the research ethical and legal principles were observed. The statistical hypotheses were tested by applying the Student t-test. The empirical study showed that for middle school age boys achievement, perseverance and leadership were significantly more important values, and for girls - sincere communication, responsibility and obedience. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/52510
Updated:
2018-12-17 13:39:24
Metrics:
Views: 99    Downloads: 4
Export: