LTInformacinės technologijos nuolat tobulėja ir daro įtaką žmogaus gyvenimo sritims. Įvairiuose dokumentuose yra minima skaitmeninių technologijų reikšmė ugdymui(si) ir tai, kaip jas reikėtų diegti ugdymo įstaigose. Nepaisant to, kad technologijos gali būti vertingas įrankis ugdymo(si) procese, jų tinkamas naudojimas dirbant su ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikais gali kelti sunkumų, dėl vaikų vystymosi ypatumų ir poreikių bei pedagogų gebėjimų taikyti IT ugdymo(si) procese. Tyrimo tikslas – išsiaiškinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų informacinių technologijų kompetencijos raišką ugdymo(si) procese. Tikslo siekiama sprendžiant du uždavinius. Pirmiausia aptariama ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų IT kompetencija ir IT taikymo galimybes vaikų ugdymo(si) procese. Toliau siekiama nustatyti, kaip pedagogai praktiškai taiko IT ugdymo(si) procese. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, apklausa raštu (anketa), duomenų kiekybinė ir kokybinė analizė. Apžvelgus mokslinę literatūrą ir dokumentus apie ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų IT kompetenciją išryškėjo, kad ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų IT kompetencija apima šiuos pagrindinius gebėjimus: skaitmeninio turinio kūrimą, skaitmeninę komunikaciją, saugą bei problemų sprendimą. Svarbiausi įgūdžiai: IT programėlių ir skaitmeninių įrankių (kompiuterio, planšetės, interaktyvios lentos) naudojimas vaikų meninei raiškai ir rašymo įgūdžiams lavinti, skaitmeninių terminų išmanymas ir perteikimas vaikams.Taip pat atskleidžiamos IT naudojimo ugdymo(si) procese galimybės, tokios kaip mokomieji žaidimai, vaizdo medžiagos peržiūra, bendradarbiavimas internetu, informacijos paieška, turinio kūrimas bei balso įrašymo tyrinėjimas. Atlikus empirinį tyrimą nustatyta, kad dauguma apklaustųjų geba apibrėžti informacinių technologijų kompetencijos sąvoką ir sutinka, kad ši kompetencija tampa vis svarbesnė; vaikų ugdyme dažniausiai naudojamos interaktyvios grindys ir interaktyvi lenta; pedagogai dažnai susiduria su IT priemonių stoka, lėtu interneto ryšiu, ribotu laiku IT priemonėms bei žinių ar laiko trūkumu; vaikų ugdyme naudojant IT, dažnai tyrinėjamos elektroninės knygos, pasakos, žemėlapiai, mokomoji vaizdo medžiaga, ieškoma informacijos internete; retai naudojamas diktofonas, spausdintuvas ar fotoaparatas, taip pat retai kuriami pranešimai, iliustracijos, bendraujama nuotoliniu būdu, žaidžiami mokomieji žaidimai. Reikšminiai žodžiai: ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas, informacinių technologijų kompetencija/skaitmeninių technologijų kompetencija.
ENInformation technology (IT) is constantly evolving, influencing various aspects of human life. Numerous documents emphasise the significance of digital technologies in the teaching/ learning process and their integration into educational institutions. Over the years, IT has undergone rapid advancements, introducing new tools and applications. While technology serves as a valuable asset in the educational process, its effective use with pre-school and pre-primary children presents challenges due to the developmental needs of children and the IT skills of teachers. Thus, the study focuses on the development of IT competence among pre-school and pre-primary school teachers in the educational process. The aim is to investigate how these teachers apply information technologies in practice to support children’s education. To achieve this aim, two main objectives were pursued: (1) to analyse the IT competencies of pre-school and pre-primary school teachers and their potential applications in children’s education, and (2) to explore how teachers implement their IT competencies in the educational process. The study employed a mixed-methods approach, incorporating the analysis of scientific literature and policy documents, the administration of a written survey (questionnaire), and the application of both quantitative and qualitative data analysis techniques. A review of the literature and documents on IT competencies of pre-school and pre-primary teachers has shown that the digital competencies of pre-school and pre-primary teachers include the following key competencies: digital content creation, digital communication, safety and problem-solving.Key skills: use of IT applications and digital tools (computer, tablet, interactive whiteboard) to develop children’s artistic expression and writing skills, knowledge of digital terms, and communicating them to children. It also highlights the possibilities of using IT in the educational process, such as educational games, viewing video material, online collaboration, searching for information, creating content and exploring voice recording. The empirical study found that the majority of respondents can define the concept of digital competence and agree that it is becoming more and more important, that interactive floors and interactive whiteboards are commonly used in children’s education, and that educators are often confronted with a lack of IT tools, slow internet connections, limited time for IT tools, and a lack of knowledge or time; IT in children’s education is often used to explore e-books, stories, maps, educational videos, search for information on the Internet. Less frequent uses included dictaphones, printers, cameras, and activities such as creating presentations and illustrations, engaging in remote communication, and playing educational games. Keywords: pre-school and pre-primary education, IT competence of pre-school and pre-primary educators.