Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai
Editors:
Bruzgelevičienė, Ramutė, sudarymas, parengė [com, edt]
Publication Data:
Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2014.
Pages:
522 p
Notes:
Bibliografija prie skyrių.
Contents:
Pratarmė / Ona Monkevičienė, Emilija Sakadolskienė — Įvadas / Ramutė Bruzgelevičienė, Daiva Jakavonytė-Staškuvienė — Ugdymo paradigma – didaktikos idėjų pamatas / Ramutė Bruzgelevičienė — Laisvojo ugdymo humanistinės paradigmos idėjos kalbinio ir literatūrinio ugdymo paradigmų kontekste: lietuvių gimtosios kalbos ir literatūros bendrųjų programų (1994-2011) analizė / Vilija Salienė, Nijolė Toleikytė — Paradigminė dimensija pagrindinės mokyklos matematikos didaktikoje / Nijolė Cibulskaitė — Šiuolaikinės didaktikos kaita: istorijos mokymo pradiniame ugdyme didaktinės tendencijos / Aušra Žemgulienė — Paradigmų kaitos matmuo socialinio ugdymo srities (istorija, pilietinis ugdymas) ir filosofijos didaktikoje / Dalia Survutaitė, Snieguolė Vaičekauskienė, Irena Zaleskienė, Jūratė Baranova, Liutauras Degėsys — Ugdymo paradigmų kaitos matmuo meninio ugdymo didaktikoje / Vida Kazragytė, Henrika Šečkuvienė, Birutė Banevičiūtė — Ikimokyklinio ugdymo didaktika / Ona Monkevičienė — Apibendrinimas ir diskusiniai klausimai — Literatūra — Apibendrinimas / Ramutė Bruzgelevičienė, Daiva Jakavonytė‑Staškuvienė — Summary / Ramutė Bruzgelevičienė, Daiva Jakavonytė-Staškuvienė — Apie autorius / about the authors.Monkevičienė, Ona. Sakadolskienė, Emilija. Pratarmė. — Bruzgelevičienė, Ramutė. Jakavonytė-Staškuvienė, Daiva. Įvadas. — Bruzgelevičienė, Ramutė. Ugdymo paradigma - didaktikos idėjų pamatas. — Salienė, Vilija. Toleikytė, Nijolė. Laisvojo ugdymo humanistinės paradigmos idėjos kalbinio ir literatūrinio ugdymo paradigmų kontekste: lietuvių gimtosios kalbos ir literatūros bendrųjų programų (1994–2011) analizė. — Cibulskaitė, Nijolė. Paradigminė dimensija pagrindinės mokyklos matematikos didaktikoje. — Žemgulienė, Aušra. Šiuolaikinės didaktikos kaita: istorijos mokymo pradiniame ugdyme didaktinės tendencijos. — Survutaitė, Dalia. Vaičekauskienė, Snieguolė. Zaleskienė, Irena. Baranova, Jūratė. Degėsys, Liutauras. Paradigmų kaitos matmuo socialinio ugdymo srities (istorija, pilietinis ugdymas) ir filosofijos didaktikoje.
Keywords:
LT
Ugdymas / Education.
Summary / Abstract:

LTMonografijoje išanalizuoti ir sistemiškai pateikti istoriškai susiklostę ugdymo paradigmų požymiai, dėsningi jų skirtumai, sąlygojantys XXI a. aktualios didaktikos paradigmos savitumus. Pateikiamas bendrosios didaktikos paradigminės kaitos teorinis pagrindas, analizuojami lietuvių gimtosios kalbos ir literatūros, matematikos, istorijos mokymo pradiniame ugdyme, istorijos pamokų kokybės, pilietinio ugdymo, filosofijos, meninio ugdymo, ikimokyklinio ugdymo skirtingi didaktikos aspektai, vienijami monografijos bendrosios tyrimų problematikos: išryškinama, kaip ugdymo paradigmų kaita sąlygoja didaktikos kaitą, apibendrinamos objektyvios kaitos priežastys, aptariami pakitusios didaktikos raiškos filosofiniai- metodologiniai pagrindai ir praktiniai aspektai. Monografija aktuali edukologijos mokslininkams, dėstytojams, studentams, ugdymo praktikams, ugdymo, pirmiausia – ugdymo turinio kaitos strategams, visuomenei, besidominčiai švietimo pokyčiais, jų priežastimis ir tobulinimo būdais. [Anotacija knygoje]Reikšminiai žodžiai: Ugdymas; Didaktika; Ugdymo paradigmos; Education; Didactics; Educational paradigms.

ENChanging times and education challenges that come with them require adjustments in teaching activities in both general education schools and teacher education institutions. The demanding 21st century is no exception. What teaching approach should be adopted for the modern youth still at school? What theoretical background and practical solutions should be chosen for teaching and learning at schools in order to prepare the young generation not for the world that no longer exists (Senge, 2006)35 but for the future that is unpredictable or difficult to foresee? Such situation calls for the search of the most appropriate theoretical and practical solutions in teaching. This is the aim of this monographic research whose main focus is the question how changes in teaching paradigms reflect on changes in didactics. The monograph deals with the problem in various aspects and different contexts and offers a three-way teaching approach/theory: explanatory, descriptive and focused on practical functioning. Firstly, the monographic research area and boundaries have been dictated and determined by the development of teaching paradigms. Secondly, it has been shaped by previous studies of schools, which have reconfirmed the chaotic situation of teaching ideas prevalent at schools: teachers regardless of their age and years of experience claim to follow a certain teaching model, but their actions in practice point to another (Jucevičienė et al., 2005; Targamadzė et al., 2010)36. In other words, the analysis of previous research data states low didactic competence of teachers and gaps in teacher education process when it comes to didactic competence.Studies in such a problematic context help to outline theoretical and practical solutions important for general education and teacher education in the 21st century. On the other hand, the research team at the Lithuanian University of Educational Sciences is guided by the goals of Lithuania’s Progress Strategy “Lithuania 2030” (2010)37, among which to promote human creativity, self-expression, be open to a dialog, cooperation, innovations; cherish your country, its historical past, learn from the best practice of other countries. All of this has been taken into consideration when establishing concepts of the monograph and carrying out the research because didactics in this context is seen as an integral part of teaching sciences the focus of which is not only to develop teaching theories and their analysis but also to improve teaching methods applied in practice taking into account all age groups and all education areas. [...]. [From the publication]

ISBN:
9789955209737
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/80368
Updated:
2021-02-01 13:41:21
Metrics:
Views: 241    Downloads: 87
Export: