Why do we teach the mathematics that we do? The case of Lithuanian school mathematics

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Why do we teach the mathematics that we do? The case of Lithuanian school mathematics
Alternative Title:
Kodėl mokome tokios matematikos, kokios mokome?
In the Journal:
Lietuvos matematikos rinkinys. 2019, t. 60, ser. A, p. 21-26
Keywords:
LT
Mokykla / School; Mokslinis ugdymas / Scientific education.
Summary / Abstract:

LTŠvietimo sistemos kaitos dėka mokyklinė matematika Lietuvoje įgijo senųjų laikų komercinės-administracinės matematikos bruožus. Be kitų svarbių pasekmių, toks mokyklinės matematikos pobūdis reiškia, kad mūsų mokinių tinkamas matematinio samprotavimo ugdymas yra ribotas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Matematikos mokymo politinė ekonomika; Mokyklinė matematika; Mokymo paradigma; Mokymosi paradigma; Švietimo reforma; Economy of math education; Education reforms; Learning paradigm; Political; Political economy of math education; School mathematics; Teaching paradigm.

ENDue to the changes of education system the school mathematics in Lithuania have acquired the elements of commercial-administrative mathematics of ancient times. Among other consequences the opportunities of school children to achieve the standards of mathematical reasoning are limited. [From the publication]

DOI:
10.15388/LMR.A.2019.14957
ISSN:
0132-2818; 2335-898X
Related Publications:
Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai / sudarė ir parengė Ramutė Bruzgelevičienė. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2014. 522 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/85434
Updated:
2021-04-16 20:25:25
Metrics:
Views: 16    Downloads: 3
Export: