Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos vadovėlio sampratos kaita (1990-2012)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos vadovėlio sampratos kaita (1990-2012)
Alternative Title:
Change of the concept of the textbook of the Lithuanian school of general education (1990-2012)
In the Journal:
Istorija [History]. 2013, Nr. 89, p. 48-57
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Ekspertų komisija; Rekomendacijos; Ugdymo turinys; Vadovėlio samprata; Vadovėlis; Vertinimo kriterijai.
EN
Assessment criteria; Concept of the textbook; Curriculum; Expert commission; Recommendations; Textbook.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos vadovėlio sampratos kaita 1990-2012 metais. Aiškinamasi, kaip švietimo dokumentuose, rekomendacijose vadovėlių autoriams ir vertintojams keitėsi vadovėlio samprata, funkcijos bei reikalavimai turinio kokybei. Parodomas ryšys tarp vadovėlio sampratos kaitos ir Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos ugdymo turinio atnaujinimo ir įgyvendinimo. Nagrinėjama, kaip apibrėžtą vadovėlio teorinį modelį buvo bandoma įgyvendinti vertinant vadovėlių turinį. [Iš leidinio]

ENArticle addresses the change of the concept of the textbook of the Lithuanian school of general education in 1990-2012. It tries to answer how the concept and functions of the textbook and the requirements for content quality changed in education documents and the recommendations for the authors and assessors of textbooks over time. It reveals a connection between the change of the concept of the textbook and the updating and implementation of the curriculum of the Lithuanian school of general education. It analyses the attempts to implement the defined theoretical model of the textbook in the assessment of the content of textbooks. [From the publication]

ISSN:
1392-0456; 2029-7181
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/49809
Updated:
2018-12-17 13:35:54
Metrics:
Views: 46    Downloads: 4
Export: