Kai kurie užduočių ir klausimų istorijos vadovėliuose pateikimo aspektai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kai kurie užduočių ir klausimų istorijos vadovėliuose pateikimo aspektai
Alternative Title:
On the problem of tasks and questions presentation in history textbooks
In the Journal:
Istorija [History]. 2003, Nr. 57, p. 62-67, 84
Keywords:
LT
Istorija, istorijos vadovėlis, užduotys, klausimai; Istorijos vadovėliai; Klausimai; Užduotys.
EN
History; History textbooks; Questions; Tasks; Tasks, questions; Textbook of history.
Summary / Abstract:

LTIstorijos vadovėliai gali būti tiriami daugeliu aspektų. Straipsnyje nagrinėjama užduočių ir klausimų lietuviškuose istorijos vadovėliuose pateikimo kokybė. Siekiant šio tikslo, buvo įvertintas pateiktų klausimų ir užduočių tinkamumas atsižvelgiant į moksleivių amžių, išsiaiškintos dažniausiai pasitaikančių klausimų bei užduočių formulavimo spragos bei pateikti pasiūlymai dėl jų tobulinimo. Analizė išryškino, kad vadovėliuose vyrauja atgaminamojo pobūdžio klausimai ir užduotys. Pastebima tendencija pateikti vis daugiau užduočių ir klausimų, kuriais siekiama ugdyti moksleivių kritinį (istorinį) mąstymą. Tam ypač padeda į vadovėlius įdėti papildomi – rašytiniai ir vaizdiniai – istorijos šaltiniai. Šiuo metu išleistuose vadovėliuose autoriai pateikia vis daugiau užduočių, kuriomis siekiama dėstomą temą sieti su moksleivių gyvenamąja aplinka – skatinama domėtis artimųjų atsiminimais, šeimos relikvijomis, mokyklos muziejaus eksponatais, kaimo (miesto) praeitimi ir pan. Lietuviškuose vadovėliuose vis dar yra nemažai užduočių ir klausimų, kurie pateikti nepakankamai kvalifikuotai. Nemažos apimties pateiktų klausimų stilius yra paprastas, klausimo struktūra sudėtinga, todėl moksleiviams kartais būna sunku suvokti jų esmę. Neretai klausimai vienas kitą dubliuoja arba vadovėlyje per mažai medžiagos, kad į tą klausimą moksleiviai galėtų atsakyti. Tokių klausimų ir užduočių gana daug XI-XII klasės vadovėliuose „Lietuva ir pasaulis“.

ENThe article concentrates on the analysis of questions and tasks presented in Lithuanian history textbooks. It also aims to elucidate the most common drawbacks in formulating tasks and questions as well as to give evaluation of these tasks with respect to schoolchildren's age. The author comes to the conclusion that reproductive type of questions and disks prevails in the textbooks, though quite noticeable is the tendency to formulate tasks which develop schoolchildren's critical thinking. Supplementary historical sources, both written and visual, are of great service to this purpose. In the most recent textbooks the authors give more tasks which conned a concrete topic to schoolchildren's social surroundings. The schoolchildren are stimulated to develop an interest in the reminiscences of their close people, the exhibits of their school museums, the history of their town or village, etc. However, some Lithuanian history textbooks still contain unprofessional tasks and questions. The manner of presentation of some questions is awkward and complicated, and this misleads pupils. Some tasks or questions become repetitive, still others cannot be answered or fulfilled because of lack of resource materials. Such ambiguous or not properly devised tasks and questions prevail in the textbooks for the 11th-12th classes Lithuania and the World. [text from author]

ISSN:
1392-0456; 2029-7181
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/39168
Updated:
2018-12-17 11:16:08
Metrics:
Views: 105    Downloads: 13
Export: