Pradinių klasių mokytojų, taikančių STEAM ugdymo metodą, patirtys integruoto-holistinio kompetencijų lygmens požiūriu

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pradinių klasių mokytojų, taikančių STEAM ugdymo metodą, patirtys integruoto-holistinio kompetencijų lygmens požiūriu
Alternative Title:
Experiences of primary school teachers using the STEAM educational approach in terms of the integrated-holistic level of competencies
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania], 2023, nr. 19/1, p. 175-187
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje, išanalizavus mokslinę bei kitą aktualią literatūrą, atskleistas STEAM ugdymo metodas, jo reikšmė, pedagogo kompetencijos konceptas integruoto-holistinio lygmens požiūriu. Pateiktos empiriškai išanalizuotos STEAM ugdymo metodą taikančių pedagogų patirtys, aprašytas tyrimo metodologijos pagrindimas. Atliktas mokslinis focus grupės interviu tyrimas – diskusija su Lietuvos ir užsienio pedagogais, taikančiais STEAM ugdymo metodą. Atlikus gautų duomenų content analizę, išanalizuotos pedagogų patirtys per kompetencijų diskursą. Pedagogų kompetencijos analizuotos pagal STEAM sritis: gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų bei matematikos. Išsiaiškintas STEAM sričių pritaikomumas ugdymo procese bei kitos STEAM ugdymo metodo naudojimo patirtys. Content analizės metodu išskirtos šios kategorijos: veiklos taikant STEAM ugdymo metodą ugdymo įstaigose, bendrosios kompetencijos, dalykinės kompetencijos, labiausiai reikalingos kompetencijos, gamtos mokslų srities naudojimas, technologijų srities naudojimas, inžinerijos srities naudojimas, menų srities naudojimas, matematikos srities naudojimas. Ypatingą vietą STEAM ugdymo metodo taikyme pedagogų kompetencijų kontekste turi kūrybiškumo kompetencija, kuri straipsnyje analizuota daugiafunkciniu tarpdisciplininiu požiūriu. Reikšminiai žodžiai: STEAM ugdymas, pradinių klasių mokytojai, kompetencijos, pedagogų patirtys, integruotas holistinis kompetencijų lygmuo.

ENAfter analysing literature sources, the article discusses the STEAM educational approach and its application in primary education. The concept of teachers’ competencies and the significance, structure, and levels of integrated and holistic competencies are analysed. The guidelines for training primary school teachers, the importance of cooperation of higher education institutions with practitioners applying the STEAM educational approach, and the relevance of curriculum improvement are discussed. improvement are discussed. 18 Lithuanian and foreign educators using the STEAM educational approach participated in a scientific focus group interview study. Having obtained the content analysis data, teachers’ experiences were analysed, and competencies were identified. Educators’ competencies were analysed based on the STEAM fields: science, technology, engineering, art, and mathematics. The applicability of the STEAM areas in the educational process and other experiences of using the STEAM educational approach were identified. Using content analysis, the following categories were identified: the STEAM activities in education institutions (23 statements), General competencies in the STEAM (17 statements), Subject-specific competencies in the STEAM (11 statements), Most needed competencies (8 statements), Use of science in the STEAM (17 statements), Use of technology in the STEAM (21 statements), Use of Engineering in the STEAM (11 statements), Use of Arts and Culture in the STEAM (19 statements), Use of Mathematics in the STEAM (16 statements).The discussion of the participants in the study focuses on the following main sub-categories: Information Technology (11 statements), Creativity (9 statements), Application of knowledge in mathematics (7 statements), Project development (5 statements), Practical research (5 statements), Sharing of best practices (5 statements), New technologies and information management (4 statements), Design and construction (11 statements), Painting/Drawing (6 statements), Playing music (5 statements), and Data processing (6 statements). These main sub-categories reveal primary teachers’ competencies when applying STEAM education in their work. Creativity competence took a special place in the analysis of competencies. It is analysed in the article from integral, multifunctional, and holistic perspectives. Keywords: STEAM education, primary school teachers, competencies, interviews.

DOI:
10.59476/mtt.v1i19.584
ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/110810
Updated:
2025-08-04 11:21:15
Metrics:
Views: 2
Export: