Priešmokyklinio ugdymo pakopos svarba vaikų socialinės kompetencijos ugdymui

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Priešmokyklinio ugdymo pakopos svarba vaikų socialinės kompetencijos ugdymui
Alternative Title:
Importance of education of pre-school children social competences in education process
In the Journal:
Socialinis darbas [Social Work]. 2006, t. 5, Nr. 1, p. 116-122
Keywords:
LT
Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama priešmokyklinio amžiaus vaikų pasirengimo ir subrendimo mokyklai problema. Tyrimas orientuotas į priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdytinų kompetencijų, ypač socialinės kompetencijos, lygio nustatymą. Šešiamečių kompetencijos plėtojamos per realybę, skatinant pačius vaikus eksperimentuoti, pažinti, atrasti ir kurti. Nustatyta, kad skirtingą socialinės kompetencijos lygį gali lemti įvairūs veiksniai: vaikų turimos patirties skirtumai, atsiradę dėl nevienodų šeimos gyvenimo aplinkybių, ugdymo(si) aplinkos, vaikų raidos ir individualių skirtumų ir kt. Visi šie veiksniai gali turėti teigiamos arba neigiamos įtakos tolesnei vaiko raidai mokykloje. [Iš leidinio]

ENWithin this article we reveal the problem of pre-school children maturity and preparation for school. We live in a social world, yet there is little evidence that most of us know how to analyse social experiences and how to improve social skills. Pre-school education institutions ideally should be placed where both staff and children are very much aware of what is happening at each point of social interpretation. And very much alert to the role this interaction plays in helping individuals to formulate and build their own social capabilities. The research is based on pre-school children competences necessary for upbringing and educating then at school. Social attention and concerns is given to children social competences and their level estimation. The competences of pre-school children are developed through reality, encouraging children to make experiments by themselves, to familiarize with social environment, to make new achievements, to create and to discover new social situations.

ISSN:
1648-4789; 2029-2775
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/9927
Updated:
2018-12-17 11:52:09
Metrics:
Views: 70    Downloads: 38
Export: