Ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) būdai šeimoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) būdai šeimoje
Alternative Title:
Ways of developing moral values of preschool children in the family
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2022, nr. 18/1, p. 85-93
Keywords:
LT
Ideologija. Pasaulėžiūra / Ideology. Worldviews; Ikimokyklinis ugdymas / Pre-school education; Pedagogika / Pedagogy; Ugdymas / Education; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariami ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) būdai šeimoje. Straipsnis susideda iš teorinio problemos pagrindimo, empirinio tyrimo rezultatų aptarimo, tyrimo duomenis apibendrinančių išvadų. Tyrime sprendžiamas probleminis klausimas: kokie yra ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) būdai šeimoje? Tyrimo tikslas: atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) būdus šeimoje. Straipsnyje teoriškai pagrįstas ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovinių vertybių ugdymo(si) aktualumas bei empiriškai nustatytas tėvų požiūris į dorovinių vertybių ugdymo(si) būdus. Remiantis lietuvių ir užsienio autoriais, pateikiama dorovinių vertybių apibrėžtis, analizuojami dorovinių vertybių ugdymo šeimoje teoriniai ir praktiniai aspektai. Straipsnyje pabrėžiama šeimos įtaka ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikų dorovines vertybes. Pristatomi atlikto tyrimo rezultatai, atspindintys apklaustųjų tėvų požiūrį į dorovines vertybes, jų reikšmę bei galimus dorovinių vertybių ugdymo(si) būdus: asmeninį pavyzdį, edukacinę aplinką, žaidimus, bendravimą ir bendradarbiavimą, elgesio modelius, kultūros elementų panaudojimą, pamokymą, draudimą, paskatinimą, darbą, ikimokyklinės ugdymo įstaigos ir šeimos bendradarbiavimą. Respondentai pabrėžia šeimos ir ugdymo įstaigos bendradarbiavimo aktualumą dorovinių vertybių ugdymo(si) procese. Tyrimas atskleidė: sėkmingo šeimos ir pedagogų bendradarbiavimo pastangomis galima išspręsti daugumą dorovinių vertybių ugdymo(si) problemų (laiko trūkumą, vaiko neklausymą, išmaniųjų technologijų įtaką, vaiko raidos sutrikimus, dorovinių vertybių kaitą šeimų vertybinėje orientacijoje). Naudoti tyrimo metodai – dokumentų ir mokslinės literatūros analizė, apklausa raštu, duomenų statistinė analizė. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dorovinės vertybės, dorovinių vertybių ugdymo būdai, ikimokyklinis amžius, šeimos ir ugdymo įstaigos bendradarbiavimas. Keywords: Moral values, ways of developing moral values, preschool age, cooperation between the family and education institution.

ENThe problems of moral values are closely connected with a child’s education and value orientation. The concept of education has changed, and children are now granted more freedom and rights. A modern family is rapidly replacing the traditional family. Parents are drowned in the routine of work and problems. For this reason, less attention is paid to children. Aggression, disagreement, bullying, increase, and less effort is put into comfort, help, etc. This problem makes scholars think about the methods of fostering moral values in the family and preschool education institutions. The research aims to reveal the methods of developing the moral values of preschool children. Having substantiated the importance of developing the moral values of preschool children, the parents’ and teachers’ attitudes to the methods of developing moral values were empirically determined. The research methods included the analysis of scientific literature and documents, questionnaire in writing, interview, and quantitative and qualitative analysis of obtained data. The research findings revealed that truth, kindness, beauty, love, respect, honesty, and confidence are the main and most significant moral values in the classification system and the development of a personality. Authority, educational environment, games, communication, cooperation, behaviour models, cultural elements, teaching, prohibition, and encouragement are the methods for developing moral values in the family and preschool education institutions. Educators encounter problems while fostering moral values (trends in consumers’ culture, emigration processes, changes in family structure, intergenerational conflicts, pedagogical competence). [From the publication]

ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/97575
Updated:
2022-12-30 11:13:29
Metrics:
Views: 61    Downloads: 29
Export: