Olimpinių vertybių ugdymo, kaip švietimo įvairovės skatinimo ikimokykliniame amžiuje, programos sklaida

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Olimpinių vertybių ugdymo, kaip švietimo įvairovės skatinimo ikimokykliniame amžiuje, programos sklaida
Alternative Title:
Integration of the Olympic values education programme into the education process of pre-school children
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2023, Nr. 2 (104), p. 82-91
Keywords:
LT
Ikimokyklinis ugdymas / Pre-school education; Fizinis ugdymas / Physical education; Pedagogai / Pedagogues; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTLietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos dokumentuose (2022) pabrėžiama svarba kurti tvarią ir prasmingą visuomenės ateitį, pradedant nuo mažens ugdyti savarankiškus, įsitraukusius ir atsakingus visuomenės narius, galinčius užtikrinti darnų ekonominių, socialinių tikslų įgyvendinimą. Todėl ieškoma būdų, kaip ugdymo(si) procesą padaryti patrauklesnį ir labiau įtraukiantį, kad galima būtų ugdyti fiziškai raštingus, aktyvius asmenis, maksimaliai išnaudojančius savo gebėjimus. Moksliškai įrodyta, kad fizinis aktyvumas prisideda prie normalaus vaikų augimo ir vystymosi, kuris svarbus žmogaus socialinei ir emocinei gerovei (Tucker et al., 2022). Šiuolaikinėje ugdymo aplinkoje šiam siekiui įgyvendinti tampa aktualus olimpinėmis vertybėmis grįstas ugdymas, kuris skatina fizinį aktyvumą visą gyvenimą, visuomenišką socialinį elgesį ir pagarbą kitiems (Tarptautinis olimpinis komitetas, 2017). Šio tyrimo tikslas buvo atskleisti Olimpinių vertybių ugdymo programos integravimo į ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo(si) procesą skatinančius ir sunkinančius veiksnius. Tyrime dalyvavo 104 Lietuvos ikimokyklinio ugdymo mokytojai, integruojantys Olimpinių vertybių ugdymo programą (OVUP, toliau – ir Programa). Kiekybiniam tyrimui atlikti buvo taikomas anketinės apklausos metodas. Statistinė duomenų analizė parodė, kad OVUP integravimo veiklos pradžia svyruoja tarp 2–6 metų laikotarpio. Nuo 2 iki 4 metų Programą ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje integruoja 43 proc., iki 1 metų – 32 proc., o nuo 5 iki 6 metų – 25 proc. mokytojų. Daugiausia tarp ieškančiųjų būdų ugdomąsias veiklas padaryti integruotesnes yra ikimokyklinio ugdymo mokytojai (46 proc.) ir fizinio ugdymo mokytojai (35 proc.).Nors atskleista, kad 56 proc. mokytojų jaučia bendraminčių kolegų palaikymo trūkumą ir 25 proc. tiriamųjų įvardijo laiko stoką, bet planuoja integruoti šią Programą ateityje. Iki šiol ikimokyklinio ugdymo įstaigose Programos integravimas vyksta fizinio aktyvumo renginių metu (31,7 proc.), fizinio ugdymo užsiėmimuose (28,7 proc.), bendrose ugdomosiose veiklose (16,8 proc.), įstaigų bendruomenių švenčių metu (12 proc.) bei kasdienėse grupių veiklose (10,8 proc.). 32 proc. mokytojų dažniausiai kelis kartus per savaitę, fizinio ugdymo užsiėmimų metu, vaikams akcentuoja pagrindines olimpines vertybes (tobulėjimas, pagarba, draugystė). Kartą per mėnesį pagrindines olimpines vertybes akcentuoja tuomet, kai numatyti fizinio aktyvumo (sporto) renginiai įstaigos mastu (32 proc.). Fizinio ugdymo mokytojai ne tik inicijuoja OVUP veiklas savo užsiėmimuose, bet ir yra atsakingi už OVUP įgyvendinimą (41 proc.). 30 proc. ugdymo įstaigų vadovų ar pavaduotojų ugdymui koordinuoja ir 14 proc. ikimokyklinio ugdymo mokytojų integruoja OVUP įgyvendinimą įstaigų veiklose. Tad galima teigti, kad didžiąja dalimi Lietuvos mokytojų OVUP integruoja pakankamai sėkmingai (68 proc.). Raktažodžiai: olimpinis ugdymas, olimpinės vertybės, ikimokyklinis amžius, švietimas. [Iš leidinio]

ENThe documents of the Lithuanian Ministry of Education, Science and Sport (2022) emphasise the importance of creating a sustainable and meaningful future for society, starting from a young age. This is used to develop independent, engaged and responsible members of society who can ensure the sustainable implementation of economic and social goals. Therefore, it seeks to make the education process more attractive and inclusive, in order to develop physically literate, active individuals who make the most of their abilities. There is scientific evidence that physical activity contributes to normal growth and development in children, which is important for a person’s social and emotional well-being (Tucker et al., 2022). In today’s educational environment, education based on Olympic values, which promotes lifelong physical activity, sociable social behaviour and respect for others, is becoming relevant to achieve this goal (International Olympic Committee, 2017). The aim of this study was to identify the facilitating and hindering factors for the integration of the Olympic Values Curriculum into the educational process of pre-school children. The study involved 104 Lithuanian preschool teachers integrating the Olympic Values Education programme (OVEP). A questionnaire survey method was used for the quantitative research. Statistical analysis of the data showed that the onset of OVEP integration varies between years 2 and 6. 43 % of teachers integrate OVEP in pre-primary education between the ages of 2 and 4, 32 % between the ages of 1 and 1–25 % between the ages of 5 and 6.Those looking for ways to make educational activities more integrated are mainly pre-school teachers (46 %) and physical education teachers (35 %). Although 56 % of teachers revealed a lack of peer support and 25 % of respondents identified a lack of time, they plan to integrate the programme in the future. To date, integration of the programme in pre-primary education has taken place in physical activity events (31.7 %), physical education classes (28.7 %), co-curricular activities (16.8 %), and community celebrations (12 %). 32 % of teachers emphasise the Olympic core values (development, respect, friendship) to children, usually several times a week during physical education classes. Once a month, the Olympic core values are emphasised when physical activity/sport events are scheduled at the institution level (32 %). In addition to initiating PE activities in their classes, PE teachers are also responsible for the implementation of PE (41 %). 30 % of head teachers or deputy head teachers coordinate, and 14 % of preprimary teachers integrate the implementation of PE in the activities of their institutions. Therefore, it can be said that the majority of Lithuanian teachers are integrating OVEP quite successfully (68 %). Keywords: olympic education, olympic values, pre-school age, education. [From the publication]

DOI:
10.15823/sm.2023.104.10
ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106290
Updated:
2024-02-27 22:09:54
Metrics:
Views: 5    Downloads: 2
Export: