Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko konstituciniai įgaliojimai sudarant Vyriausybę: probleminiai aiškinimo aspektai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko konstituciniai įgaliojimai sudarant Vyriausybę: probleminiai aiškinimo aspektai
Alternative Title:
Constitutional powers of the Seimas, the President of the Republic and the Prime Minister in forming the government: the problematic aspects of interpretation
Contents:
Įvadas — Vyriausybės sudarymas: Seimo, Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko konstituciniai įgaliojimai — Vyriausybės aktai — Išvados.
Keywords:
LT
Konstitucinė teisė; Lietuva; Seimas; Nacionaliniai parlamentai; Parlamentarizmas; Parlamentarai; Prezidentai; Ministrai Pirmininkai; Vyriausybė; Įgaliojimai.
EN
Constitutional law; Lithuania; Seimas; National parliaments; Parliamentarism; Parliamentarians; Presidents; Prime Ministers; Government; Powers.
Summary / Abstract:

LTPagal Konstituciją Vyriausybė yra vykdomosios valdžios institucija. Lietuvos valstybės vykdomajai valdžiai būdingas dualizmas, kuris pasireiškia tuo, kad vykdomąją valdžią įgyvendina ne tik Vyriausybė, bet ir Respublikos Prezidentas. Vyriausybės konstitucinį statusą lemia Lietuvos valstybės valdymo forma - pagal Konstituciją Lietuva yra parlamentinė respublika, turinti pusiau prezidentinės respublikos bruožų1. Būtent valstybės valdymo forma lemia Vyriausybės sudarymo tvarką, jos įgaliojimus, santykius su Seimu ir Respublikos Prezidentu, jos įgaliojimų grąžinimą ir pasibaigimą. Nagrinėti Seimo, Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko konstitucinius santykius sudarant Vyriausybę skatina tai, kad konstitucinis reguliavimas neretai stokoja tikslumo ir aiškumo, taip pat tai, jog kai kurie Seimo, Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko konstituciniai įgaliojimai formuojant Vyriausybę neretai aiškinami skirtingai. Yra pagrindas diskutuoti ir dėl to, ar Vyriausybės įstatyme ir Vyriausybės darbo reglamente įtvirtinti Vyriausybės įgaliojimai panaikinti ministrų priimtus teisės aktus atitinka Konstituciją. [Iš straipsnio, p. 565]

ENThe way the Government is being formed is determined by the state administration form of the Republic of Lithuania. Lithuania is a parliamentary republic, having elements of semi-presidential republic. In accordance with the Constitution, the President of the Republic cannot freely choose the candidacies of the Prime Minister and ministers - the President of the Republic has a duty to produce to the Seimas such a candidacy of the Prime Minister, which is acceptable for the Seimas, he also has an obligation to confirm such a composition of the Government selected by the Prime Minister, which is acceptable for the Seimas. This common constitutional rule can have exceptions determined by the constitutional principle of responsible administration. In case there are no constitutional based foundations, according to which the President of the Republic can disagree with the composition of the Government submitted by the Prime Minister, the President of the Republic can influence its composition by using only political levers. [From the publication]

ISBN:
9789955195900
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/92581
Updated:
2021-03-17 11:10:53
Metrics:
Views: 41
Export: