Mokytojų požiūris į tarpkultūrinės kompetencijos raišką

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokytojų požiūris į tarpkultūrinės kompetencijos raišką
Alternative Title:
Teachers’ attitude towards manifestations of intercultural competence
In the Journal:
Tiltai [Bridges] [Brücken]. 2011, Nr. 3 (56), p. 111-124
Notes:
LDB Open.
Keywords:
LT
Mokytojas; Tarpkultūrinė kompetencija; Tarpkultūrinės kompetencijos struktūra.
EN
Intercultural competence; Structure of intercultural competence; Teacher.
Summary / Abstract:

LTKultūrinė įvairovė tampa daugelio šalių ypatumu. Todėl tarpkultūrinio ugdymo svarba pripažįstama Europos Sąjungos institucijų ir Lietuvos dokumentuose. Mokytojui, kuris susiduria su kitataučių ir užsieniečių vaikų ugdymu, jų integravimu, tarpkultūrinė kompetencija yra labai svarbi. Dirbdamas daugiakultūrėje klasėje, mokytojas turi būti tarpkultūriškai kompetentingas, tai reiškia, kad turi jautriai reaguoti į tarpkultūrinius skirtumus, gebėti savo žinias ir jautrumą panaudoti pedagoginėje veikloje. Tai paskatino išsiaiškinti mokytojų požiūrį į tarpkultūrinę kompetenciją. Šiame straipsnyje pateikiami duomenys, gauti atliekant interviu su mokytojais (turinčiais darbo daugiakultūrėje klasėje patirties ir jos neturinčiais). [Iš leidinio]

ENCultural diversity is a feature of many countries. Therefore in the documents of the institutions of the European Union and Lithuania the importance of intercultural education is recognized. Intercultural competence is very important for teachers, who are engaged in educating children from other countries and cultures. Teacher working in a multicultural classroom should be inter-culturally competent, which means that she/he must be sensitive to intercultural differences, and also able to turn knowledge and sensitiveness into pedagogical action. These facts encouraged explore the teachers’ attitude towards intercultural competence. This article aims at presenting data from interviews with teacher‘s (with and without experience of work in a multicultural classroom). [From the publication]

ISSN:
1392-3137; 2351-6569
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30383
Updated:
2018-12-17 13:01:16
Metrics:
Views: 62    Downloads: 11
Export: