Etnokultūrinio tapatumo raiška : Varėnos rajono vaikų folkloro ansambliai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Etnokultūrinio tapatumo raiška: Varėnos rajono vaikų folkloro ansambliai
Alternative Title:
Ethno-cultural identity manifestation: Varėna District children's folklore groups
In the Journal:
Lituanistica. 2010, Nr. 1/4, p. 144-154
Keywords:
LT
Varėna; Lietuva (Lithuania); Liaudies kultūra / Folk culture.
Summary / Abstract:

LTVykdant autorės 2003 m. Lietuvoje pradėtą jaunimo bei suaugusiųjų folkloro ansamblių tyrimą ir siekiant visapusiškos šio etnokultūrinio reiškinio sklaidos analizės, pradėtas analogiškas vaikų folkloro kolektyvų tyrimas. Etnologiniu aspektu vaikų folkloro ansambliai Lietuvoje iki šiol dar nebuvo analizuojami. Šiame straipsnyje siekiama išsiaiškinti dabartines vaikų folkloro ansamblių veiklos realijas bei tarpusavyje palyginti suaugusiųjų ir vaikų kolektyvų veiklos specifiką. Atliktas tyrimas rodo, kad folklorinėje veikloje, vaikams dainuojant ir šokant dzūkiškas dainas bei šokius, propaguojant dzūkišką tarmę, vyksta ne tik labai svarbūs pažintiniai, ugdomieji procesai, bet ir formuojamas vietinis (šiuo atveju - dzūkiškas) etnokultūrinis tapatumas.Reikšminiai žodžiai: Vaikai; Folkloro ansamblis; Veikla; Dzūkijos etnografinis regionas; Children; Folklore groups; Activities; Dzūkija ethnographical region.

ENAt present, the Dzūkija ethnographical region has the largest number of folklore groups in Lithuania. There are 23 adult and 12 children's folklore groups in the District of Varėna alone. This article seeks to reveal realities of the Varėna District children's folklore groups. The major objective of children's folklore groups is education. In primary schools, the learning process of folk songs and dances is carried out alongside with playing, teaching and communication. Alongside with their direct responsibilities, leaders of children's folklore groups are often forced to act as social workers and even as psychologists. Some of the children attending Varėna District folklore groups come from asocial families. For such children, folklore activities serve as a means of social integration. The survey of motivations stimulating children's involvement in ethno-musical activities has revealed that children attending folklore groups name singing in the first place. Concerts and concert tours take the second score. Tradition continuity for children is in the forth position. Analysis of children's folklore group activities has shown that folklore groups acting at schools and culture centres are almost the only remaining place where the ethno-cultural identity of children and youth can be actively nurtured by promoting the continuity of ancient ethno-musical traditions.

ISSN:
0235-716X; 2424-4716
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30303
Updated:
2018-12-17 12:52:35
Metrics:
Views: 25    Downloads: 5
Export: