Profesijos terminų vartosena Kauno kolegijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Profesijos terminų vartosena Kauno kolegijoje
Alternative Title:
Using professional terms at Kauno kolegija higher education institution
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2024, nr. 20/1, p. 6-13
Summary / Abstract:

LT2023 m. kovo mėnesį buvo atliktas tyrimas „Terminijos normos ir realioji vartosena akademinėje veikloje“. Šiame straipsnyje pateikiami tyrimo rezultatai, tiksliau – siekiama atskleisti Kauno kolegijos dėstytojų profesijos terminų vartosenos ypatybes. Siekiant šio tikslo, keliami šie uždaviniai: 1) nustatyti, kokia yra Kauno kolegijos dėstytojų pozicija dėl norminių ir nenorminių terminų vartosenos skirtingose situacijose; 2) nustatyti terminų paieškos šaltinius, kuriais dažniausiais naudojasi dėstytojai; ir 3) įvertinti bendrųjų mokslo terminų pasirinkimą vartoti akademinėje veikloje. Tyrimo analizė leidžia teigti, kad aukštosios mokyklos dėstytojai stengiasi per paskaitas, rašydami mokslinius straipsnius ar pristatydami savo tyrimus moksliniuose renginiuose, vartoti lietuviškus arba tokius terminus, kurie yra norminiai ir pateikiami tam tikros srities terminų žodynuose ar terminų duomenų bazėse. Nenorminių terminų vartosena iš esmės susijusi su profesiniu žargonu ir dažnesnė tais atvejais, kai neturima aiškaus ir nusistovėjusio tam tikros srities termino. Norėdami vartoti taisyklingus ir kalbinius reikalavimus atitinkančius profesijos terminus, dėstytojai turėtų ne tik puikiai išmanyti savo dėstomą dalyką, bet ir gilinti savo kalbinę kompetenciją, naudotis naujausiais terminų bankais ir žodynais, susipažinti su naujausiais Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimais. Tik tokiu atveju studentai galės iš dėstytojų mokytis taisyklingos tam tikros srities terminijos. Nustatyta, kad Kauno kolegijos dėstytojai dažniausiai naudojasi savo srities terminų žodynais ir standartais, kiek rečiau terminų duomenų bazėmis. Nors daugumai respondentų svarbi išteklių kokybė, tačiau jie linksta naudotis paieškos sistemoje „Google“ rastais terminų šaltiniais, kurie ne visi yra patikimi ir sudaryti specialistų.Vertingiausi yra tie terminijos ištekliai, kurie yra kokybiški, reguliariai atnaujinami, lengvai pasiekiami ir atviri, sutelkti vienoje vietoje. Toks Lietuvoje yra Lietuvos Respublikos terminų bankas. Reikšminiai žodžiai: terminų vartosena, profesinė leksika, terminas, apibrėžtis. [Iš leidinio]

ENThe research “Terminology norms and actual usage in academic activities” was carried out in March 2023. This article aims to present the research results and reveal the peculiarities of the usage of terminology by the academic staff at Kauno kolegija Higher Education Institution. To achieve this goal, the following tasks are set: 1) to determine the position of the academic staff of Kaunas kolegija regarding the usage of normative and non-normative terms in different situations; 2) to determine the sources of searching for the terms that academics most frequently use; and 3) to assess the choice of general scientific terms for use in academic activities. The analysis of the study findings suggests that during lecturers, the academic staff in higher education tend to use correct Lithuanian terms that are available in dictionaries or databases of terms in their field of expertise, as well as while writing scientific articles or presenting their research at scientific events. The use of irregular or unrecommended terms is essentially related to professional jargon. It is more frequent in cases where there is no clear and well-established term for a given field. To use correct and linguistically appropriate professional terms, academics should have an excellent knowledge of their subject, improve their linguistic competence, use the most up-to-date term banks and dictionaries, and know the latest recommendations of the State Commission for the Lithuanian Language. Only in this way will students be able to learn the correct terminology in a given field from their academics. The study shows that the academic staff of Kauno kolegija primarily rely on dictionaries and standards of terms from their field of expertise and use term databases less frequently. Although the quality of resources is important to most respondents, they tend to use terminology sources they find on Google, which are not all reliable and compiled by specialists.The best terminology resources are those that are open, easily accessible, updated frequently, and centralised. Termbank of the Republic of Lithuania is one such resource. Keywords: usage of terms, professional lexicon, term, definition. [From the publication]

DOI:
10.59476/mtt.v1i20.640
ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/111486
Updated:
2024-11-04 14:20:21
Metrics:
Views: 4
Export: