Baltiškasis minimalizmas: intonacinė ląstelė istorijos dramoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Baltiškasis minimalizmas: intonacinė ląstelė istorijos dramoje
Alternative Title:
Baltic minimalism: intonation cell in the drama of history
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2010, t. 58, p. 31-41. Menas kaip socialinis diskursas
Summary / Abstract:

LTBaltiškasis minimalizmas - naujas reiškinys XX a. muzikos istorijoje. Jis pasauliui atvėrė mažųjų tautų dvasinę situaciją. Panašiai kaip skandinaviškasis tautiškumo fenomenas, baltiškasis stilius gal net dar labiau susijęs su pasaulio nepažintomis civilizacinės tamsos erdvėmis, tautų išlikimo nepalankiomis istorinėmis sąlygomis problemomis, turi savo specifinę dramaturgiją, fatalistinę ir išplėtotą erdvės bei horizontalumo dimensiją. Turėjęs susikurti imunitetą - laikui nepavaldų intonacinį ir ritminį braižą - baltiškasis minimalizmas susidūrė su begalybės forma muzikinėje dramaturgijoje, tapo jos nešėju, savotišku muzikos ekstrasensu, transcendentiniu projektu. Visą šį virsmą nulėmė filosofinė intonacinės ląstelės evoliucinės dramaturgijos koncepcija, turinti ypatingq istorinių patirčių transformavimo galią. Taip konceptualiai laikas - istorinis, muzikos formos ir tautos egzistencijos - sujungiamas j vieną begalybės horizontą nuolatinėje pasaulio virsmų dramoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Laukas; Kelias; Malda; Meditacija; Vizija; Field; Road; Prayer; Meditation; Vision.

ENMinimalism retained an especially prominent position in the Baltic States, changing the compositional palette of the nations' music in the second half of the 20"' century. Its main elements were the intonation cell, folklore motif and those relevant principles of dramatic composition which follow from this: monotony of rhythm, evolutionary processuality, repetitive techniques, persistent variations and a cyclical (spiral) swelling of form - wherein continuous increments of sound culminate in a moment of apocalypse. It also brought the dimension of infinity into Baltic thought, inaugurated a style of myth and ritualization and unclosed new layers of time. This embodiment of the universe and eternity in the form of music is manifest in the philosophical dramatic nature of Baltic minimalism. Consequently, this folkloric intonation cell - the grain of the national style - is able to develop into a historical evolution, one that is both witness to historical upheavals and a measure of the society's ever changing reality. Such intentions, so characteristic of the Baltic Minimahst style, have not actually changed up to the present day, as they touched on one of the most important sources of musical development, namely the factors of inception and infinity. This enabled two or three generations of composers to create works that were in sync with the most important national needs. Hence, several genres full of the candour of historical experience were formed. Their foundations lay in processuality, the evolution of the intonation cell and its dramatic historicism. [From the publication]

ISBN:
9786094470011
ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29934
Updated:
2018-12-17 12:52:19
Metrics:
Views: 40    Downloads: 7
Export: