LTŠiame straipsnyje nagrinėjama problema, tai aplinkos reikšmė ikimokyklinio ugdymo(-si) kokybei. Straipsnyje yra suformuluota aplinkos reikšmės ikimokyklinio ugdymo(-si) kokybei tyrimo problema, numatytas tyrimo tikslas, jam pasiekti išsikelti uždaviniai. Buvo atliktas tyrimas, kurio metu interviu metodo pagalba apklausti ikimokyklinio ugdymo pedagogai. Tyrimo rezultatai parodė, kad aplinka, kad ir kur ji bebūtų - darbe, mokykloje, darželyje ir kt., daro didelę įtaką asmenų darbo, mokymo(-si) kokybei, todėl ją būtina sukurti kuo tinkamesnę ir komfortabilesnę. Straipsnyje aptartos trys aplinkos rūšys, kurios yra labai svarbios ir reikšmingos ikimokykliniame ugdyme, tai daiktinė, dorovinė ir edukacinė aplinka. Kuriant ugdytiniams puikias sąlygas grupėje, labai svarbi yra daiktinė aplinka. Peržengęs ugdymo įstaigos slenkstį, ugdytinis turi jausti jį supančią dorovingą aplinką, nes yra didelė tikimybė, kad ir pats tinkamai elgsis. Vaikas mokosi, stebėdamas aplinką. Ugdymo(-si) aplinkai didelę įtaką daro ergonominiai veiksniai, kurie orientuoti į ugdytinio sveikatą, psichologinę savijautą ir ugdymo(-si) kokybės užtikrinimą. Labai svarbu, kad vaikai jaustųsi saugūs, kad aplinka atitiktų vaikų amžiaus galimybes, būtų funkcionali ir skatintų norą ugdytis bei pažinti naujus dalykus. Svarbu nepamiršti, kad dorovinė aplinka turi įtakos vaiko asmenybės vystymuisi, požiūriui į save ir kitus, padeda formuotis palankiems ir tinkamiems santykiams su žmonėmis ir socialine aplinka. Raktiniai žodžiai: aplinka, ikimokyklinis ugdymas, ugdymo kokybė, daiktinė, dorovinė ir edukacinė aplinkos.
ENAt work is conceived environmental importance of preschool education (learning) the quality of the research problem, provided work - to analyze the environmental importance of preschool education (learning) quality. To achieve the move tasks: to discuss education (learning) environment concept, structure and functions; to reveal the education (learning) environmental that affect education (learning) quality; investigate environmental importance of preschool education (learning) quality. The theoretical part of the work environmental by discussing the concept of the structure and functions of the delivery of education (learning) environmental that affect education (learning) quality, the use of scientific literature analysis, synthesis, logical thinking. In the part of, by interviewing preschool education teachers and their assessment of the ideas expressed about the environmental impact of education (learning) quality, used a standardized interview, which consisted of seven targeted pre-prepared questions and qualitative analysis of the survey results. The materials of the theoretical analysis revealed that the environmentwherever it is - at work, at school, kindergarten, etc., Has a significant bearing on the work, the quality of learning, so it is necessary to create the most suitable and more comfortable. At work discussed three types of environmental, which is very important and significant in preschool education, it is a real right, moral and educational environment. Creating perfect conditions for learners group is very important material environment. Crossed the threshold of educational institutions learner must feel the surrounding moral environment, it is very likely that the same and behave properly. The child learns by watching the environment.Education (learning) environment strongly influenced by the ergonomic factors that focus on the learner health, psychological wellbeing and education (learning) quality assurance. After the survey results of the analysis showed that education (learning) environment - material, moral and educational development of ergonomic principles to follow. It is very important that children feel safe in the environment that the child's age opportunities to be functional and foster a desire to develop and learn new things. It is important to remember that the moral environment affects the development of the child's personality, attitude towards ourselves and others, contributed to the emergence of suitable and friendly relationship with the people and the social environment.