Pradinių klasių mokytojų ir mokinių tėvų požiūris į tarpusavio bendradarbiavimą

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pradinių klasių mokytojų ir mokinių tėvų požiūris į tarpusavio bendradarbiavimą
Alternative Title:
Point of view of primary class teachers and parents for collaboration
In the Journal:
Švietimas: politika, vadyba, kokybė [Education Policy, Management and Quality]. 2018, vol. 10, no. 1, p. 8-26
Keywords:
LT
Šiauliai. Šiaulių kraštas (Šiauliai region); Lietuva (Lithuania); Pedagogika / Pedagogy; Pradinis ugdymas / Primary education.
Summary / Abstract:

LTDabartinėje visuomenėje bendradarbiavimas yra itin reikšmingas, apimantis įvairias gyvenimo sferas, taip pat ir ugdymo institucijas. Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad mokytojų ir tėvų bendradarbiavimas yra svarbus mokinių pasiekimams, jų emocinei ir pažintinei raidai, ateities perspektyvoms. Tai viena pagrindinių sąlygų, nulemiančių mokinių ugdymo(si) sėkmę. Pradinių klasių mokytojų ir mokinių tėvų nuomonių bendradarbiavimo problematikos klausimais tyrimai nepraranda aktualumo. Gaunama gana objektyvi informacija apie ugdymo įstaigose vykstančius procesus. 2017 metų kovo–balandžio mėnesiais atliktas empirinis tyrimas (N=200, iš jų Nm=52 ir Nt=148) parodė, kad abi respondentų grupės bendradarbiavimą vertina kaip reikalingą ir naudingą. Tačiau pastebimas kai kurių tėvų abejingumas, nenoras prisiimti aktyvesnio vaidmens ir dalies mokytojų negebėjimas įtraukti tėvus į bendradarbiavimą bei suprasti jų lūkesčius. Abi respondentų grupės pateikė racionalių pasiūlymų kaip tobulinti bendradarbiavimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojų ir mokinių tėvų bendradarbiavimas; Pradinių klasių mokytojai; Mokinių tėvai; Pradinė mokykla; Collaboration between teachers and parents; Primary school teachers; Learners’ parents; Primary school.

ENThe problem of collaboration between teachers and parents is not new. However, every time period brings new aspects. This article examines the attitudes of primary school teachers and parents towards collaboration in primary school. In the current society, cooperation is very significant, covering various spheres of life, as well as educational institutions. The effectiveness of an educational institution's activities depends on the involvement of parents in its activities, and one of the main goals of the school is to encourage parental involvement in the activities of the school community. The population of the research carried out primary school teachers working in Siauliai city and district schools and pupils’ parents. During the study, 52 primary school teachers and 148 primary school pupils’ parents were interviewed. The study combines quantitative and qualitative methods (questionnaire with closed and open questions). An analysis of the research data has highlighted the following: both groups of respondents acknowledge the importance of collaboration, indicate successful cooperation conditions, but evaluation of it is slightly different.Both teachers and parents have made a number of rational proposals for improving co-operation. The proposals presented by them revealed a partial mismatch between the opinions of the two groups of respondents. Teachers emphasized the need for a teacher, parent and reciprocal efforts to reduce workload. According to parents, collaboration could be improved by deliberately choosing various forms of cooperation, mutual efforts, improving the quality of teacher-parent relationships, understanding parenting responsibilities, reducing workload. [From the publication]

ISSN:
2029-1922
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/81128
Updated:
2022-02-25 09:58:29
Metrics:
Views: 131    Downloads: 54
Export: