Kelionės į atlaidus Žemaitijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kelionės į atlaidus Žemaitijoje
Alternative Title:
Travelling to Church festivals in Samogitia
In the Journal:
Opera theologorum Samogitarum. 2013, 1, p. 199-212
Keywords:
LT
Bubiai; Kalvarija; Kaunas. Kauno kraštas (Kaunas region); Šiluva; Žemaičių Kalvarija; Lietuva (Lithuania); Bažnyčia / Church.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje glaustai pateikiamos pirmosios žinios apie bažnytines procesijas Žemaitijoje, analizuojamas kelionių į atlaidus pobūdis ir jo kaita nuo XVII iki XXI a. Bažnytinė procesija pristatoma kaip svarbus ir vienas būdingiausių Lietuvos religinės kultūros reiškinių. Aiškinamasi, kas lėmė procesijų į atlaidus nykimą. Šaltinių tyrimais siekiama atskleisti pagrindinius maldingų kelionių centrus Žemaitijoje. Publikacijoje nagrinėjamas procesijų į šiuos atlaidus vizualinis apipavidalinimas, aiškinamasi jose naudotų atributų kaita. Taikant rašytinių šaltinių analizę ir lyginamąjį metodą atskleidžiamas kelionių ne tik į didžiuosius, bet ir į kitus atlaidus, vaizdas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atlaidai; Atlaidai, žemaitija; Katalikų bažnyčia; Kelionė; Procesija; Šiluva; Žemaitija (Samogitia); Žemaičių Kalvarija; Catholic Church; Church festival; Indulgence, Žemaitija; Lithuania; Process; Procession; Province of Samogitia; Trawelling; Wake; Šiluva; Žemaičių Kalvarija.

ENIn the province of Samogitia in the l7th century more frequently were visited these localities: Šiluva, Žemaičių Kalvarija, Tverai and Zapyškis. In the 18th century the former two became most important. Since 19th century there was a custom of travelling to the Church festivals carrying crosses, banners, procession altars and drums. There were fired a salvo and chanting cantos at that time. Later the latin rituals were restrained. This led to the Tsarist Russian colonial policy, to undermine the Catholic Church influence on society. In 1861 Kaunas Governor Stanislovas Chominskis forbade processions to Šiluva. In 1866 governor-general has banned processions in cities. They are only allowed to develop inside the church but villages and churchyards. All Catholic processions in villages ban repeal in 1879, in cities in 1905. In the beginning of the 20th century such tradition of the Church festivals was restored, though without a salvo. Besides the processions was something renewed - fifteen girls started earring rosary. Soviet occupation broke the tradition of processions to Church festival. Since the Atgimimas (National Rebirth) in Lithuania most attempts organising processions to the Church festivals are under personal initiative. [From the publication]

ISSN:
2335-8629
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/51499
Updated:
2024-02-08 14:43:10
Metrics:
Views: 27    Downloads: 8
Export: