Vertybių permanentiškumo problema jaunuolio amžiuje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vertybių permanentiškumo problema jaunuolio amžiuje
Alternative Title:
Problems of permanent values of young people
In the Journal:
Kultūra - Ugdymas - Visuomenė. 2005, Nr. 1, p. 41-45
Notes:
Reikšminiai žodžiai: Atsakomybė; Darbo rinka; Jaunimas; Jaunuolis, vertybės; Kultūra; Moralė; Sąžiningumas; Vertybių permanentiškumas; Culture, youth; Honesty; Moral; Permanent values; Responsibility; Values; Work market; Youngster.
Keywords:
LT
Atsakomybė; Darbas / Labour. Work; Jaunimas / Youth; Jaunuolis, vertybės; Kultūra / Culture; Moralė; Sąžiningumas; Vertybių permanentiškumas.
EN
Culture, youth; Honesty; Youngster; Moral; Permanent values; Responsibility; Values; Work market.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama dorinių vertybių tyrimai 16-20 metų amžiaus grupėse. Gilinamasi į dorinių vertybių permanentiškumą baigiant vidurinę mokyklą ir renkantis profesiją. Jauno žmogaus asmenybė suprantama kaip dorinis (darnus) žmogaus tipas pasirengęs veiklai ir bendravimui. Gauti tyrimais nustatyta, kad mokiniai labiausiai vertina fundamentaliąją dorovę, draugiškumą pasitikėjimą savimi. Tęstinių studijų dalyvių vertybėse dominuoja tvirtos valios, tvarkingumo ir atsakingumo vertybės. Visuose mokymosi lygiuose stebimas dorovinės vertybės-atsakingumo permanentiškumas. [Iš leidinio]

ENWe live in complicated time. People constantly have to care of their moral culture and systematically broaden outlook. Some valuables settled on the life in adolescence and youth are important for adults. The article deals with the problem of dominating values between pupils, students and pupils studying in centers of work market. Dominating pupils: moral values are respect for parents and other adults, honesty and responsibility. Dominating values the first year students of Lithuanian Veterinary Academy are: responsibility, honesty, friendliness, self-confidence, thoughtfulness. Pupils of work market centers demonstrate the proposition of the following values: strong will, tidiness, politeness, dutifulness and responsibility. Moral value responsibility was mentioned in all groups of young people. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36293
Updated:
2017-04-06 10:25:36
Metrics:
Views: 28
Export: