The National cultural dimensions of Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The National cultural dimensions of Lithuania
Alternative Title:
Lietuvos nacionalinės kultūros dimensijos
In the Journal:
Ekonomika. 2002, t. 59, p. 67-77
Keywords:
LT
Gerardas Hofstede'as (Geert Hofstede); Gerardas Hofstede'as (Geert Hofstede); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Kultūros politika / Cultural policy; Rinka. Rinkodara / Market. Marketing.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiami Lietuvos tyrimo rezultatai remiantis G. Hofstedes nacionalinių kultūros dimensijų metodologija. Pateikiama Lietuvos santykinė pozicija tarp septyniasdešimties šalių pagal individualizmo, hierarchiškumo, netikrumo vengimo bei vyriškumo dimensijas. Lietuvos pozicija pagal individualizmo dimensiją vidutiniškai aukšta ir šiek tiek žemesnė, palyginti su artimiausių šalių kaimynių Lenkijos ir Estijos. Hierarchiškumas Lietuvoje santykinai žemas, panašus į JAV ir Estijos, Lenkijoje - vidutiniškai aukštas, Rusijoje - labai aukštas. Lietuvos netikrumo vengimo dimensijos pozicija vidutiniškai žema, panašiai kaip ir Estijos, o Lenkijos ir Rusijos - labai aukšta. Lietuvos ir Lenkijos vyriškumo rodiklis santykinai aukštas, Estijos labai žemas, panašiai kaip ir Skandinavijos šalių. Aptariamos šių dimensijų taikymo galimybės marketingo srityje ir tikėtini Baltijos šalių marketingo praktikos skirtumai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: G. Hofstede metodologija; Hierarchiškumas; Individualizmas; Kultūra; Nacionalinė kultūra; Netikrumo vengimas; Vadyba ir rinkodara; Vertybės; Vyriškumas; Culture; G. Hofstede's methodology; Individualism; Management and marketing; Masculinity; Methodology of G. Hofstede; National culture; Power distance; Uncertainty avoidance; Values.

ENThe paper presents the results of a study of Lithuania on the basis of Hofstede’s methodology of national cultural dimensions. Lithuania’s relative position among seventy countries according to the dimensions of Individualism, Power Distance, Uncertainty Avoidance and Masculinity is presented. Lithuania’s ranking on the Individualism is averagely high and slightly lower if compared to the closest neighbours, Poland and Estonia. In Lithuania Power Distance is relatively low and similar to the US and Estonia, whereas it is averagely high in Poland and very high in Russia. Lithuania scores medium low on the Uncertainty Avoidance dimension, similarly to Estonia, whereas Poland and Russia are very high. Lithuania’s and Poland’s ranking on the Masculinity dimension is relatively high; Estonia is ranked very low, similarly to Scandinavian countries. The paper discusses the possibilities of application of these dimensions in marketing and the likely differences in the Baltic marketing practice.

ISSN:
1392-1258; 2424-6166
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35117
Updated:
2018-12-17 11:04:01
Metrics:
Views: 39    Downloads: 2
Export: