Bendrojo lavinimo mokyklų vadovų požiūris į kompetencijų ugdymo sistemą Lietuvoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Bendrojo lavinimo mokyklų vadovų požiūris į kompetencijų ugdymo sistemą Lietuvoje
Alternative Title:
Attitude of head teachers of comprehensive schools towards competency development system in Lithuania
In the Journal:
Mokytojų ugdymas [Teacher Education]. 2010, Nr. 14, p. 103-120
Keywords:
LT
Mokytojų ugdymas / Teacher education.
Summary / Abstract:

LTMokyklų vadovų vadybinis profesionalumas – viena aktualiausių dabarties problemų. Pabrėžiant kompetentingo mokyklų vadovų vadovavimo nuolatinės švietimo kaitos sąlygomis reikšmę, svarbu užtikrinti efektyvų kompetencijų ugdymo sistemos funkcionavimą. Straipsnyje pristatomi šalies bendrojo lavinimo mokyklų vadovų požiūrio į kompetencijų ugdymo sistemos galimybes empirinio tyrimo rezultatai. Tyrimas atskleidžia mokyklų vadovų nuomones tokiais svarbiais klausimais: kompetencijų ugdymo galimybės; kvalifikacijos tobulinimo renginių turinio, formų, aktualumo bei kokybės aspektai vadybinių kompetencijų ugdymo kontekste; atestacijos procedūros reikalavimai ir kt. Pateikiamos apibendrintos išvados ir pasiūlymai šalies bendrojo lavinimo mokyklų vadovų kompetencijų ugdymo sistemos optimizavimui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atestacija; Mokyklų vadovai; Vadybinių kompetencijų ugdymas; Certificafion; Certification; Development of managerial competencies; Head teachers; Head teachers, development of managerial competencies.

ENManagerial professionalism of head teachers is one of the most relevant nowadays problem. Emphasizing the importance of competent management of head teachers in the conditions of permanent change in education, it is important to ensure efficient functioning of the system of competency development. The article presents results of the empirical research on the attitude of heads of Lithuanian comprehensive schools towards the opportunities of the competency development system. The research discloses head teachers' opinions on the following important issues: possibilities of competency development; aspects of content, forms, relevance and quality of in-service training events in the context of developing managerial competencies; requirements of the certification procedure, etc. The article presents generalized conclusions and proposals regarding optimisation of the competency development system for head teachers of comprehensive schools in Lithuania. [From the publication]

ISSN:
1822-119X; 2424-3302
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32258
Updated:
2018-12-17 12:54:01
Metrics:
Views: 48    Downloads: 12
Export: