Būsimojo muzikos mokytojo meninė individualybė: ugdymo galimybės ir ypatumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Būsimojo muzikos mokytojo meninė individualybė: ugdymo galimybės ir ypatumai
Alternative Title:
Artistic individuality of the future music teachers: potentials and peculiarities of education
In the Journal:
Pedagogika. 2007, 85, p. 98-103
Keywords:
LT
Mokytojų ugdymas / Teacher education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje išsamiai nagrinėjama muzikos kūrinio suvokimo individualumo problema, aptariami kūrinio meninio vaizdo suvokimo proceso etapai, analizuojamos ugdomosios muzikos kūrinio meninio vaizdo galimybės ir meninio vaizdo modeliavimo būdai. Suvokiant meninį kūrinį ir modeliuojant meninį vaizdinį, svarbų vaidmenį atlieka emociniai išgyvenimai, todėl būsimųjų muzikos mokytojų muzikos suvokimą ir atlikimą svarbu papildyti emociogeniniais vaizdiniais, pagrįstais emociniais išgyvenimais. Straipsnyje pristatomo tyrimo tikslas - atskleisti būsimųjų muzikos mokytojų meninės individualybės ugdymo galimybes choro studijos ir chorinio dirigavimo dalykų studijų laikotarpiu. Tyrime dalyvavo Vilniaus pedagoginio universiteto III-IV kurso studentai, būsimieji muzikos mokytojai. Jiems buvo pateikta užduotis savarankiškai pasirengti diriguoti chorui Z. Venckaus harmonizuotą lietuvių liaudies dainą Oi tu, ąžuolėli. Siekta atskleisti studentų meninį individualumą, meninių išgyvenimų stiprumą, emocijų raišką, jų kaitą. Užduoties atlikimo analizė atskleidė, kad meninio vaizdo modeliavimas ir taikymas per dirigavimo ir choro studijos užsiėmimus yra studento meninio individualumo raišką aktyvinanti priemonė. Kūrinio meninis vaizdas būsimojo muzikos mokytojo veiklai suteikia loginį pagrįstumą, o kūrinio interpretavimui - sąmoningą išbaigtumą. Potyrių meninio vaizdo modeliavimas suteikia galimybę plėtoti būsimųjų muzikos mokytojų savarankiškumą, kūrybiškumą, ugdyti būsimųjų muzikos mokytojų profesinę kompetenciją.

ENThe artide analyzes the individuality in the percept of a musical composition which determines the professional competency of future music teachers while applying the principle of image modeling. The main objective of the research is to reveal the peculiarities of images experienced by the person being educated. The artide considers whether an image is an effective means to uphold the artistic individuality of the people being educated. The goals: 1) to reveal the concepts of artistic individuality and artistic image in music pedagogics; 2) to reveal preconditions for the development of artistic individuality of the future music teachers at a choir studio and conduct dasses. In the educational project students - future music teachers - were asked to prepare themselves to conduct a Lithuanian folk song „Oi tu, ąžuolėli" to a choir harmonized by Z. Venckus. The main point of the research was to let each individuality bring out, show the depth of artistic experience, emotional variety and its variation of the person being educated while the student models his individual artistic image of the piece being performed. Each student was recommended to imagine a particular emotional situation displayiang his feelings. This situation in particular shows the cognitive and cogitative components playing the crucial role. The students found out the ethno-cultural, folk meaning of the oak, made up the seąuence of varying "emotional chains" of the song, which helped them to empathize with the piece being performed and show their personai feelings and emotional attitude. The conduct techniąue at the time the piece was being performed was a background only giving top priority to rendering the emotional plot by means of visual effect (mime, pantomime) empathizing the message of the song.The results of the research showed that each student feels the šame music intonations differently. This feature of perception is of great value from the viewpoint of pedagogical cognition of music, where the individuality of perception is used in expanding the activity and self-sufficiency of the person being educated. While stimulating and educating emotional resonance, fixation of artistic experience and its verbalization, the educator acąuires great opportunities for individuality formation because each person being educated conceptualizes his individual artistic image of the šame piece which matches his emotionality, maturity of thinking and willpower. This means that each student in his own way renders the artistic image conceptualized, empathizing with intonations of the piece and experiencing them respectively. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17271
Updated:
2018-12-17 12:03:24
Metrics:
Views: 26    Downloads: 3
Export: