Lietuvos gyvybės draudimo rinkos koncentracijos ir konkurencijos kiekybinis įvertinimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos gyvybės draudimo rinkos koncentracijos ir konkurencijos kiekybinis įvertinimas
Alternative Title:
Qualitative evaluation of concentration and competition in Lithuanian life insurance market
In the Journal:
Taikomoji ekonomika: sisteminiai tyrimai [Applied economics: systematic research]. 2008, t. 2, Nr. 1, p. 99-112
Keywords:
LT
Konkurencija / Competition; Rinka. Rinkodara / Market. Marketing.
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas - atlikti Lietuvos gyvybės draudimo rinkos koncentracijos bei konkurencijos laipsnių tyrimą bei pateikti esamos situacijos vertinimą. Atlikus Lietuvos gyvybės draudimo rinkos netiesioginių rodiklių 2003-2006 metų analizę, lyginant Lietuvos gyvybės draudimo tankio bei prasiskverbimo rodiklius su Europos rodiklių vidurkiu, buvo pastebėtas didelis Lietuvos atsilikimas nuo Europos vidurkio. 2006 metais Europos gyvybės draudimo tankis buvo 852.8 eurai vienam gyventojui, kai tuo tarpu Lietuvoje vienas gyventojas gyvybės draudimui skyrė tik 33.82 eurus. Kalbant apie gyvybės draudimo prasiskverbimo rodiklį, 2006 metais Lietuva nuo Europos vidurkio atsiliko 8.8 karto. Lietuvos gyvybės draudimo rinkos koncentracijos laipsnis buvo nustatomas, remiantis Herfindahl-Hirschmann indeksu (HHI). 2001-2006 metų HHI rezultatai pagal Lietuvos gyvybės draudimo kompanijų bendrą turtą ir įmokų pajamas įrodo, kad Lietuvos gyvybės draudimo rinka yra stipriai koncentruota. „K“ firmų koncentracijos koeficientas parodė panašią rinkos situaciją. Trijų bei penkių didžiausių Lietuvos gyvybės draudimo kompanijų užimamos rinkos dalys pagal pasirašytas įmokas: trys didžiausios Lietuvos gyvybės draudimo kompanijos 2007 metais užėmė 77.73 procentus rinkos, o penkios didžiausios Lietuvos gyvybės draudimo kompanijos - net 94.13 procentus visos gyvybės draudimo rinkos. Pritaikius „Panzar-Rosse“ modelį Lietuvos gyvybės draudimo rinkos konkurencijos laipsniui nustatyti, buvo gauta „H statistikos“ reikšmė, kuri lygi -1.15. Pagal šį rezultatą galima teigti, jog Lietuvos gyvybės draudimo rinkai yra būdinga oligopolinė rinkos struktūra, kuri pasižymi keleto pardavėjų dominavimu.Reikšminiai žodžiai: Herfindahl-Hirschmann indeksas; Konkurencija; Panzar – Rosse modelis; Rinkos koncentracija; Herfindahl-Hirschmann index; Competition; Panzar-Rosse model; Markets' concentration.

EN[...] The evaluation of life insurance market situation during the period of 2003-2006 in the context of European life insurance market has shown, that Lithuanian life insurance market is out of step with life insurance density and penetration. At the end of 2006 life insurance density in Lithuania was even 25 times lower than Europe's average and was only 33.82 euro for one resident. Life insurance premiums aggregated only 0.6 % of GDP and life insurance penetration in Lithuania was 8.8 times lower than Europe's average. Herfindahl-Hirschmann index according to the total assets and premium income have shown that Lithuanian life insurance market is highly concentrated. In 2006 Herfindahl-Hirschmann index according to the total assets have been-2640, and- 2419, according to the premium income. "K" firms concentration ratio has demonstrated that three largest Lithuanian life insurance companies according to the premiums took up 77.73 % of the market. Five largest Lithuanian life insurance companies took up 94.13 % of all life insurance market. For the Lithuanian life insurance sector H statistic has been estimated for the whole 2001-2006 period. Empirical results have shown oligopolistic market structure in which only a few large sellers vie and collectively account for a relatively large market share. Consequently, the research have shown that Lithuanian life insurance market is highly concentrated in accordance with Herfindahl-Hirschmann and "k" firms concentration indexes, and characterize insufficient processes of competition, because the structure of the market is oligopolistic. [From the publication]

ISSN:
1822-7996; 2335-8742
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14936
Updated:
2018-12-17 12:13:39
Metrics:
Views: 52    Downloads: 10
Export: