Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, sėkmingo ugdymosi prielaidos pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje: tėvų patirtis

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, sėkmingo ugdymosi prielaidos pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje: tėvų patirtis
Alternative Title:
Preconditionos for successful education of children with autism spectrum disorder at primary general school: experiences of parents
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2022, Nr. 1 (44), p. 155-184, 185-219
Keywords:
LT
Mokykla / School; Negalia. Neįgalieji / Disabilities. Disabled persons; Specialusis ugdymas / Special education; Ugdymas / Education; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTVaikai, turintys negalią, kaip ir kiti vaikai, turi teisę ugdytis bendroje švietimo sistemoje ir gauti kokybišką ugdymą, tačiau praktikoje, kitose šalyse ir Lietuvoje, pastebima nemažai trūkumų šioje srityje. Pažymėtina, kad nemenkus iššūkius įtraukiajam ugdymui kelia ASS turinčių vaikų ugdymas. ASS turintys vaikai jautriau reaguoja į juos supančią aplinką. Tam turi įtakos ASS turinčių vaikų socialinės sąveikos, bendravimo sunkumai, pasikartojantis, stereotipinis elgesys, interesai, veikla, taip pat vaiką supančios aplinkos nepasirengimas atliepti jo individualius poreikius. Vaikų, turinčių ASS, buvimas bendrojo ugdymo mokykloje dar negarantuoja jų įtraukties, svarbu sudaryti tinkamas sąlygas jam prasmingai ir aktyviai dalyvauti ugdymo procese, įsitraukti į bendras veiklas su bendraamžiais, jaustis klasės, mokyklos bendruomenės dalimi bei pasiekti jo galimybes atitinkančių ugdymo tikslų ir rezultatų. Nors pastaruoju metu mokslininkai vis daugiau dėmesio skiria vaikų, turinčių ASS ugdymui, tačiau stokojama tyrimų, atskleidžiančių sėkmingo ugdymosi prielaidas bendrojo ugdymo mokyklose. Todėl aktualu atskleisti realią šių vaikų įtraukties į švietimo sistemą patirtį. Straipsnyje atskleidžiamos vaikų, turinčių ASS, sėkmingo ugdymosi prielaidos pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje, remiantis tėvų patirtimi. Tyrimui pasirinktas kokybinis tyrimas, taikant pusiau struktūruotą interviu metodą. Tyrime dalyvavo šeši ASS turinčių vaikų tėvai, kurių vaikas, mokosi pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje. Gauti duomenys buvo analizuojami taikant kokybinės turinio analizės metodą, laikantis induktyvios, tyrimo duomenimis grįstos, temų sudarymo logikos.Tyrimas parodė, kad vaikų, turinčių ASS, sėkmingo ugdymosi prielaidos pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje siejamos su tėvų vaiko negalios priėmimu ir jų atvirumu, nustačius vaikui ASS, tinkamu mokyklos pasirengimu priimti ASS turinčius vaikus, vaiko pasirengimu lankyti mokyklą, tėvų ir mokyklos bendradarbiavimu, dėmesio skyrimu vaiko adaptacijai mokykloje ir palankios edukacinės aplinkos kūrimu klasėje. Tėvų vaiko negalios priėmimas ir atvirumas, nustačius vaikui ASS sietinas su tėvų gebėjimu priimti specialistų pateikiamą informaciją ir konsultuotis su jais ir jų domėjimusi ASS turinčio vaiko ugdymu. Taip pat tėvų vaiko negalios priėmimas ir atvirumas sietinas su psichologinės pagalbos tėvams poreikiu ir jos gavimu tiek iš specialistų, tiek jungiantis į tėvų, auginančių ASS turinčius vaikus grupes. Be to, svarbu, kad tėvai neslėptų vaiko negalios nuo mokyklos, nes mokykla, žinodama apie vaiko individualiuosius ugdymosi poreikius, gali juos atliepti ir suteikti vaikui reikiamą pagalbą. Sėkmingą vaikų, turinčių ASS, ugdymą laiduoja ir mokyklos pasirengimas priimti ASS turinčius vaikus, apimantis mokyklos bendruomenės atvirumą ASS turinčių vaikų įtraukčiai, pakankamus švietimo pagalbos specialistų resursus, jų kompetenciją teikti pagalbą ASS turinčiam vaikui, mokytojams, tėvams bei mokytojų teigiamą nusiteikimą ir jų kompetenciją ugdyti ASS turinčius vaikus, taip pat su komandiniu darbu ir bendradarbiavimu su kitomis institucijomis, pasitelkiant jų pagalbą, konsultacijas, dalijimąsi gerąja patirtimi. Be to, mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams iškyla intervizijų ir supervizijų poreikis. Sėkmingam ASS vaikų ugdymuisi pradinėje bendrojo ugdymo mokykloje įtakos turi ir paties vaiko pasirengimas lankyti mokyklą.Tinkamas ASS turinčio vaiko pasirengimas mokyklai sietinas su vaiko elementarių savitvarkos įgūdžių ir tinkamo elgesio ugdymusi, vaiko pozityviu nuteikimu pradėti lankyti mokyklą, taip pat galimybių sudarymu vaikui susipažinti su mokyklos aplinka ir mokytoja prieš jam pradedant lankyti mokyklą. Tyrimas parodė, kad sėkmingam vaiko ugdymuisi svarbus yra tėvų ir mokyklos bendradarbiavimas apimantis tėvų aktyvumą ir jų norą bendradarbiauti su mokykla bei mokyklos norą įtraukti tėvus į vaiko ugdymo procesą. Dėmesys vaiko adaptacijai mokykloje dar viena svarbi prielaida sėkmingam vaiko, turinčio ASS ugdymuisi. Adaptaciniu laikotarpiu svarbu glaudžiai bendradarbiauti mokytojams, švietimo pagalbos specialistams ir tėvams, padedant vaikui susipažinti su mokyklos erdvėmis ir jas pritaikyti bei ugdymo procesą organizuoti atliepiant individualiuosius ASS turinčio vaiko poreikius. Svarbi prielaida sėkmingam vaiko ugdymuisi mokykloje yra palankios edukacinės aplinkos kūrimas klasėje, sietinas su fizinės aplinkos pritaikymu pagal vaiko poreikius, psichosocialinės aplinkos klasės bendruomenėje kūrimu, palaikant pozityvius mokytojo ir vaiko, vaikų tarpusavio ir klasės tėvų tarpusavio santykius bei mokytojo pozityviu ir į vaiką orientuotu požiūriu, taip pat mokytojų bendradarbiavimu su vaiko tėvais ir kitais specialistais bei mokytojo kompetencijų dirbti su ASS turinčiais vaikais plėtote. Esminiai žodžiai: autizmo spektro sutrikimas, įtraukusis ugdymas, pradinė mokykla, tėvų patirtis, vaikas. [Iš leidinio]

ENChildren with disabilities, as all other children, have a right to be educated in the general education system and receive quality education, yet in practice, in other countries and Lithuania, a number of shortcomings can be observed in this area. It is noteworthy that significant challenges to inclusive education are raised by the education of children with ASD. Children with ASD are more sensitive to the environment surrounding them. It is influenced by social interactions, communication difficulties, repetitive, stereotyped behaviour, interests of children with ASD, as well as the lack of the readiness of the child’s environment to respond to his/her individual needs. The presence of children with ASD at a school of general education by no means guarantees their inclusion, it is important to create appropriate conditions for them to participate in the educational process meaningfully and actively, to engage them in joint activities with their peers, to feel that they are the part of the community of their classroom, their school and to reach goals and results in line with their abilities. Although recently scientists increasingly devote more of their attention to the education of children with ASD, however, there is lack of research revealing the preconditions of their successful education at schools of general education. Therefore, it is relevant to reveal real experience of the inclusion of such children into educational system. The article reveals the preconditions of the successful education of children with ASD at a primary school of general education based on the experience of parents. A qualitative study, while using a semi-structered interview method, was chosen. Six parents of children with ASD, whose child attends a primary school of general education, participated in the research.The obtained data were analysed while using a qualitative content analysis method while adhering to an inductive logic, which is based on the study data, when creating topics. The study established that the preconditions of the successful education of children with ASD at a primary school of general education should be associated with the acceptance of the disability of the child by his/her parents and their openness, having detected ASD in their child, adequate preparedness of the school to receive children with ASD, the readiness of the child to attend school, the cooperation between parents and the school, the focusing on the child’s adaptation at his/her school and the creation of a favourable educational environment in the classroom. The acceptance of the disability of the child by his/her parents and their openness, having detected ASD in their child, should be associated with the ability of parents to accept information presented by specialists and to consult with them and their interest in the education of a child with ASD. The acceptance of the disability of the child by his/her parents and their openness should also be associated with the need of psychological assistance in parents and its obtainment both from specialists and when joining the groups of parents rearing children with ASD. In addition, it is important that parents do not conceal the disability of their child from the school, because the school, while being aware of individual educational needs of the child, is able to respond to them and to provide the necessary assistance to the child.The successful education of children with ASD is also guaranteed by the preparedness of the school to receive children with ASD which encompasses the openness of the school community to the inclusion of children with ASD, sufficient resources of the specialists of educational assistance, their competence to provide assistance to a child with ASD, teachers, parents and a positive attitude of teachers and their competence to educate children with ASD, as well as teamwork and cooperation with other institutions coupled with their assistance, consultations and the sharing of good practice. In addition, there arises a need for intervisions and supervisions in teachers and education support specialists. The successful education of children with ASD in a primary school of general education is also influenced by the preparedness of the child himself/herself to attend school. Adequate preparedness of a child with ASD for school should be associated with the development of elementary skills of self-management and appropriate behaviour, a positive attitude of the child to begin attending school, as well as the creation of opportunities for the child to get acquainted with the school’s environment and his/her teacher before starting to attend school. [...] Key words: autism spectrum disorder, child, the experience of parents, inclusive education, primary school. [From the publication]

DOI:
10.15388/se.2022.v1i44.15
ISSN:
1392-5369; 2424-3299
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100074
Updated:
2023-04-01 00:23:56
Metrics:
Views: 95    Downloads: 31
Export: