Lietuvos švietimo reforma ugdymo paradigmų kaitos aspektu, 1988-1997 : disertacija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos švietimo reforma ugdymo paradigmų kaitos aspektu, 1988-1997: disertacija
Alternative Title:
Lithuanian educational reform in terms of shift in educational paradigm, 1988-1997
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2007.
Pages:
214 p
Notes:
Disertacija ginama eksternu. Daktaro disertacija (socialiniai mokslai) - 2007. Bibliografija.
Keywords:
LT
Dokumentai / Documents; Švietimas. Švietimo politika / Education. Education policy.
Summary / Abstract:

LTDisertacinio tyrimo objektas – Lietuvos švietimo reformos konceptualiųjų pamatų kūrimas ugdymo paradigmų kaitos aspektu. Nagrinėjant šį objektą, sprendžiama tyrimo problema, kaip klasikinės ugdymo paradigmos kaita laisvojo ugdymo humanistine paradigma įtvirtinama švietimo reformos konceptualiaisiais pamatais. Tyrimo problema konkretinama atsakant į probleminius klausimus – kaip, kada, kodėl, kokiame kontekste, kokiais būdais modeliuota paradigminė švietimo kaita, kokiomis idėjomis ji išreikšta. Tyrimo tikslas – atskleisti konceptualiųjų pamatų kūrimo procesą ir jų paradigminį pobūdį, aktualų šiuolaikinei švietimo situacijai bei tolesnei reformai. Šio darbo naujumas yra tai, kad pirmą kartą Lietuvos edukologijoje švietimo reformos konceptualieji pamatai susiejami su ugdymo paradigmų kaita ir atskleidžiamas jų kūrimo procesas. Teorinė reikšmė – metodologiškai pagrįstas ir empiriškai atskleistas Lietuvos švietimo reformos konceptualiųjų pamatų kūrimas ugdymo paradigmos kaitos pagrindu, susisteminta laisvojo ugdymo humanistinės paradigmos idėjas liudijanti medžiaga, traktuotina kaip metodologinė kitiems edukologiniams reformos tyrimams, metodologiškai pagrįstas ugdymo paradigmų kaitos sisteminis tyrimo instrumentas – dokumentinis tyrimas. Praktinis rezultatų reikšmingumas: apibendrinta medžiaga gali būti vertinga svarstant švietimo aktualijas, dėstant studentams naujausią Lietuvos švietimo istorijos laikotarpį, aiškinantis dabartinės švietimo reformos pamatus bei perspektyvą, pedagogų bendruomenė ir plačioji visuomenė galės susipažinti su Lietuvos švietimo fenomenu, su švietimo pokyčius sąlygojančiais dėsningumais bei juos giliau suvokti.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos švietimo reforma; Klasikinė ugdymo paradigma; Humanistinė ugdymo paradigma; Dokumentinis tyrimas; Lithuanian educational reform; Classical educational paradigm; Humanistic education paradigm; Documentary research.

ENThe object of the PhD theses research is the development of the conceptual basis of the Lithuanian educational reform in terms of the shift in the educational paradigm. The problem of the research is defined as the transposition of the shift in the classical educational paradigm into the conceptual basis of the Lithuanian educational reform. The research problem is discussed by raising such problematic issues as to how, when, why, in what context and in what way the shift in the educational paradigm was generated as well as by defining the ideas of its expression. The research objective is to disclose the process of the development of the conceptual basis of the educational reform and its paradigmatic nature, which is relevant to the current situation in education and related future reforms. The novelty of this research lies in the fact that this scientific work is the first attempt in Lithuanian educology to analyze the conceptual basis of the Lithuanian educational reform in terms of the shift in the educational paradigm and to disclose related developmental processes.Theoretical relevance of the work is methodologically substantiated and empirically disclosed development of the conceptual basis of the Lithuanian educational reform based on the shift in the educational paradigm; the systematized material attesting to the conveyance of the ideas of the humanistic paradigm of free education with the help of conceptual ideas of the educational reform, which is to be viewed as methodological material for other educological research works; methodologically substantiated documentary research method as the instrument of systematic research of the shift in the educational paradigm. Practical relevance of the research lies in the significance of the presented material in discussing educational topicalities. In addition, it could be used to teach the most recent history of Lithuanian education to students or to purposefully analyze the conceptual ideas as the basis for current educational developments. The educational society and the general public will have the opportunity to get better acquainted with the phenomenon of the Lithuanian education as well as the factors causing the shift in education.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/73869
Updated:
2022-02-17 17:23:47
Metrics:
Views: 49    Downloads: 15
Export: