Peculiarities of pedagogues' vocational difficulties: links with locus of control, passion for teaching and socio-demographic factors

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Peculiarities of pedagogues' vocational difficulties: links with locus of control, passion for teaching and socio-demographic factors
Alternative Title:
Pedagogų profesinės veiklos sunkumai: sąsajos su kontrolės lokusu, aistra darbui ir socialiniais-demografinais veiksniais
Keywords:
LT
Mokytojų ugdymas / Teacher education; Pedagogai / Pedagogues; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTĮvairiose šalyse atliekami tyrimai, patvirtinantys, jog pedagogų darbui būdingos emocinės ir intelektinės perkrovos. Pastaruoju metu skelbiama vis daugiau darbų, analizuojančių perdegimo sindromo raiškos ypatumus pedagogų tarpe. Tačiau didžioji dalis tyrimų skiriama negatyvių pedagoginio darbo pasekmių nagrinėjimui. Nepakankamai išgvildentos jas sukeliančios priežastys. Pasigendama tyrimų, kurie padėtų įvertinti tipiškus pedagoginės veiklos sunkumus ir atskleistų kaip juos suvokia patys pedagogai. Svarbu išsiaiškinti ir tai, kokios pedagogų psichologinės savybės bei jų socialinės - demografinės charakteristikos turi įtakos subjektyviems savo darbo sunkumų vertinimams. Šiame straipsnyje patiekiami dvejuose Lietuvos Respublikos miestuose dirbančių pedagogų (n =57) tyrimo rezultatai. Jo metu buvo empiriškai įvertintos pedagogų profesinės veiklos ypatybės ir jų sąsajos su kontrolės lokusu, aistra darbui ir socialinėmis - demografinėmis charakteristikomis. Vertindamos karjeros pradžioje buvusius sunkumus pedagogės tvirtino, jog jie dažniausiai kildavo dėl praktinių įgūdžių trūkumo. Tarp šio laikotarpio sunkumų akcentuotos auklėtinių drausmės ir bendravimo su jų tėvais problemos, santykių su vyresniais kolegomis ir/ar administracija komplikacijos, didelis vaikų skaičius klasėse ir grupėse. Nurodydamos nekintančius pastovius profesinės veiklos sunkumus tiek mokytojos, tiek ikimokyklinio ugdymo pedagogės akcentavo bendradarbiavimo su mokinių tėvais nesklandumus, atsakomybę už ugdytinius, būtinumą nuolat valdyti savo emocijas, išlaikyti kantrybę bei tolerantiškumą. Mokytojos pastovių sunkumų kategorijai priskyrė mokinių mokymosi motyvacijos stoką, mokinių drausmės problemas.Įvardindamos tuos profesinės veiklos sunkumus, su kuriais paprastai tenka susidurti per paskutinius 2- 3 darbo metus, tyrimo dalyvės dažniausiai akcentavo psichoemocinio pobūdžio sunkumus: nuovargio apraiškas, bendravimo su ugdytiniais ir jų tėvais komplikacijas ir pan. Mokytojos tarp dabartinių sunkumų dažniausia minėjo mokinių mokymosi motyvacijos stoką. Ikimokyklinio ugdymo pedagogės akcentavo augantį darbo krūvį, didėjantį privalomos dokumentacijos kiekį. Abiejų grupių pedagogių požiūriu, pastaruoju metu sunkumai paprastai kyla dėl nepakankamo tėvų dėmesio savo vaikų ugdymo nesklandumams, dėl menko jų reagavimo į pedagogų teikiamas pastabas, patarimus. Pedagogės dabartiniams sunkumams taip pat priskyrė: neapmokamus viršvalandžius, specialių poreikių vaikų integravimo problemas, vaikų, turinčių elgesio sutrikimų, gausėjimą, narkomanijos ir kitų priklausomybių potencialų pavojų. Vienas tyrimo uždavinių buvo nustatyti, ar subjektyvus profesinėje veikloje patiriamų sunkumų suvokimas yra susijęs su kontrolės lokuso ypatumais. Nustatytas statistiškai reikšmingas ryšys tarp internalus kontrolės lokuso ir bendro suvoktų profesinių sunkumų kiekio bei suvoktų psichoemocinių sunkumų kiekio. Tai sutampa su kai kurių autorių nustatyta tendencija, kad internalios orientacijos darbuotojai atsakingiau vertina savo profesinės veiklos problemas, stengiasi jas apibrėžti, įsisąmoninti (Хьелл &3иглер, 1997; Lemme, 2003; Frager &Fadiman, 2002). Nustatyta, jog 54,39% tiriamųjų pasižymi obsesine, o 45,61% - harmoninga aistra darbui. Tačiau lyginant šias dvi grupes pagal profesinės veiklos sunkumų suvokimo rodiklius statistiškai reikšmingų skirtumų nenustatyta. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aistra; Aistra mokymuisi; Angažuotumas mokymui; Kontrolė; Kontrolės fokusas; Kontrolės lokusas; Mokymui; Mokytojas; Pedagogo profesiniai sunkumai; Pedagogų profesiniai sunkumai,; Control; Locus of control; Passion for teaching; Pedagogues'vocational difficulties; Teacher.

ENResearches of different countries confirm that emotional and intellectual overload is typical in pedagogues' work. Lots of works are published about peculiarities in manifestation of bum-out syndrome among pedagogues. However, most of these researches analyse negative consequences of pedagogues' work. Analysis of reasons that cause it is insufficient. We still miss researches, helping to evaluate typical difficulties of pedagogical activity and revealing their perception among pedagogues themselves. It is important to define, which psychological properties of pedagogues and what socio-demographic factors make impact on subjective evaluation of one's own work related difficulties. This article introduces to research results about pedagogues (n =57) of two Lithuanian cities. In the process of the research empiric evaluation of peculiarities in vocational activity of pedagogues and their links to locus of control, passion for teaching and socio-demographic factors was given. [From the publication]

ISSN:
1822-2196
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/52014
Updated:
2020-08-31 14:10:49
Metrics:
Views: 16
Export: