5-12 klasių moksleivių sąveikos su gamta ypatumai : simpatijos ir antipatijos gyviesiems organizmams aspektas

RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisStraipsnis / Article
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
Antraštė5-12 klasių moksleivių sąveikos su gamta ypatumai : simpatijos ir antipatijos gyviesiems organizmams aspektas
Kita antraštėPeculiarities of interaction with the nature pupils 5th and 12th forms : aspect of sympathy and antipathy to alive organisms
Autoriai
LeidinyjeGamtamokslinis ugdymas . 2005, Nr. 2 (13), p. 11-19
Reikšminiai žodžiai
EN
Santrauka / Anotacija

LTStraipsnyje analizuojama 5 – 12 klasių moksleivių sąveikos su gamta ypatumai simpatijos ir antipatijos gyviesiems organizmams aspektu. Simpatiškiausi moksleiviams yra Lietuvoje neaugantys, žydintys, žoliniai augalai ir krūmai. Antipatiškiausi – Lietuvoje augantys, žoliniai, žydintys, dilginantys, aštrūs ir kibūs augalai. Simpatijos/antipatijos augalams priklauso nuo amžiaus ir lyties, bet nepriklauso nuo gyvenamosios vietovės. Skirtumai pagal amžių mažiau ryškūs, nei skirtumai pagal lytį. Nustatyta, kad simpatiškiausi gyvūnai moksleiviams yra Lietuvoje gyvenantys, naminiai, mėsėdžiai stuburiniai gyvūnai. Antipatiškiausi – Lietuvoje gyvenantys, laukiniai, mėsėdžiai stuburiniai gyvūnai. Pavyzdžiui, rožė simpatiškesnė jaunesnėms moksleivėms ir vyresniems moksleiviams berniukams. Rusų vaikams simpatiškas beržas, o lietuviams – ąžuolas. Tai rodo, kad įtakos turi ir tautinės tradicijos. Be to, simpatiją ąžuolui nurodo tik berniukai. Gali būti, jog ąžuolas berniukams asocijuojasi su vyriškumu, drąsa, jėga. Pastebėtina, kad mergaičių simpatijos, o tuo pačiu ir dėmesys augalams apsiriboja žoliniais augalais ir krūmais. Mergaitėms labiau simpatiški naminiai gyvūnai, o berniukams – laukiniai ir atvirkščiai – mergaitėms labiau antipatiški laukiniai, o berniukams – naminiai. Tai leidžia daryti prielaidą, kad berniukai palankesni aplinkosauginiam ugdymui, nei mergaitės. Straipsnio tyrimų rezultatai leidžia daryti prielaidas ne tik apie vaikų gamtines žinias, bet ir apie tam tikras aplinkosaugos ir net patriotines nuostatas. Į šiuos rezultatus vertėtų atkreipti dėmesį, analizuojant ugdymo turinį.

ENThe article presents results of a research on sympathies and antipathies to animals and plants. Pupils of 5th-12th forms of comprehensive schools of Lithuania have taken part in the research. It is revealed that sympathies and antipathies to animals depend on age and sex or respondents. The nicest (simpatico) animals are the dog, the cat, the tiger, the lion and the panda. The most antipathetic animals are the snake, the rat, the spider and the cat. The most sympathetic animals in Lithuania are domesticated, meat-eating and vertebrate. The most antipathetic in Lithuania are wild animals. The most sympathetic plants are the rose, the cactus, the tulip, the oak, and the water lily. The most antipathetic plants are the nettle, the dandelion, the cactus, the thistle, the tulip. The most sympathetic plants in Lithuania are blossoming. The most antipathetic plants in Lithuania are blossoming, sharp, stinging plants. Results of the research coincide with other researches. The assumption is made that boys more than girls are adjusted to preservation of the environment and the nature. The interrelation always has an emotional side. The interrelation with the nature is subjective, is expressed through different acts and other practical activities. Harmonious relations of the human being and the nature are possible only at formation of ecological mentality, ecological culture and modern natural science understanding of the world.

ISSN1648-939X
Mokslo sritisEdukologija / Education
Susijusios publikacijos
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/4366
Atnaujinta2013-04-28 16:04:03
Metrika Peržiūros: 5