Apie nemokslinį žalčio ir gyvatės skirtumą : Jono Lasickio knygelės paraštėje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Apie nemokslinį žalčio ir gyvatės skirtumą: Jono Lasickio knygelės paraštėje
In the Journal:
Naujasis Židinys - Aidai. 2003, Nr. 11-12, p. 607-615
Keywords:
LT
J. Lisickis; Priešistorė; 16 amžius; 17 amžius; Mitologija / Mythology; Žemaičiai / Samogitians. Zemaitian.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama Lenko kalvinisto Jono Lasickio parašyta knygelė, išleista Bazelyje 1615 metais. Jo 17 puslapių rašinys apie žemaičių dievus 19–20 amžiuje buvo dažnai skaitomas dėl įvairių priežasčių: 16-ojo amžiaus religijos ir mitologijos šaltinių stygiaus, autoriaus pateikiamos informacijos unikalumo ir kartais dėl labai glausto dėstymo. Mokslininkų nuomonės išsiskyrė dėl teksto vertės mitologijos studijoms ir dėl atskirų segmentų prasmės ar patikimumo. Straipsnyje pateikiamos pastabos, atsiradusios iš naujo verčiant Lasickio knygelę į lietuvių kalbą. Diskutuojama, ką iš tiesų garbinę protėviai: gyvatę, žaltį, ar kažin kokį išsigimusį ir sumenkusį dinozaurą. Lasickio tekste teigiama, kad žemaičiai laikė namuose ir maitino vadinamuosius givoitos. Nors tik žaltys galėjęs gyventi žmonių namuose ir būti religinės pagarbos objektu, nepakanka sutapatinti sąvokas givoita ir žaltys, ypač turint omenyje tai, kad vėlesniuose lietuvių religijos šaltiniuose gyvatės ir žalčiai aiškiai atskiriami. Kita straipsnyje analizuojama tema – deivė Žemyna. Straipsnyje aptariami šaltiniai rodo žaltį kaip namų ugnies sergėtoją, o gyvatė pasirodo kaip Žemynos pasiuntinė. Lasickis apie Žemyną kalba labai glaustai, ją vadindamas žemės deive ir poruodamas su bičių deive Austėja. Jos abi teikia augimą. Tai, panašu, pirmas rašytinis Žemynos paminėjimas. Bekojės tikrosios gyvatės mitologiniu atžvilgiu nebuvo tokios skirtingos nuo anų laikų givoitų, galbūt jos skyrėsi nuo naminių (gerųjų, globojančių) kaip laukinės (piktosios, baudžiančios), o gal vėliau jos suplaktos pagal panašų pavadinimą, pagaliau gal tiesiog neverta tikėtis iš skirtingose vietose ir skirtingu metu užrašytų apnykusios tikybos papročių nuoseklumo bei sistemos.Reikšminiai žodžiai: Gyvatė; J. Lisickis; Mitologija; Mitologija; Tikėjimas; Žaltys; Žalčio kultas; Žemaičiai; Žemyna; Belief; Grass-snake; J. Lasicki; Lithuanian mythology; Mythology; Samogitians; Serpant cult; Snake; Žemyna.

ISSN:
1392-6845
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43264
Updated:
2021-02-22 22:50:08
Metrics:
Views: 49    Downloads: 9
Export: