Konkurencinio pranašumo siekis atviroje rinkoje: globalizacijos kontekstas.

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Konkurencinio pranašumo siekis atviroje rinkoje: globalizacijos kontekstas
Keywords:
LT
Rinka. Rinkodara / Market. Marketing; Verslas / Business.
Summary / Abstract:

LTDidėjantys konkurencijos iššūkiai pasaulinėje erdvėje įėjimą į rinką daro sudėtingu procesu ir reikalauja vis daugiau investicijų į verslą, reikalauja papildomų žinių naujiems ir rizikingiems sumanymams įgyvendinti. Investicijos į žinias, technologijas ir inovacijų pažanga turėtų paskatinti verslo įmonių augimo galimybes ir turėtų padėti adaptuotis dinamiškoje verslo aplinkoje. Šiame kontekste verslo įmonės ypatingą dėmesį turėtų skirti išteklių unikalumui, kompetencijoms ir strateginiam pajėgumui išsiaiškinti, kad būtų galima pasirengti veikti globalioje erdvėje. Straipsnyje išryškinamas įvairiapusis požiūris į verslo išorinę aplinką, kurioje įmonė veikia ar rengiasi veikti ir akcentuojama, kad įmonėje vykdomi adekvatūs aplinkos pokyčiams pasikeitimai gali nešti sėkmę verslo plėtrai perspektyvos požiūriu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Rinka; Verslo vystymas; Europos aplinka; Market; Business development; European area.

ENThe globalization forces, creating complex and dynamic environment, engender companies to develop a new strategic management styles and new set of competencies that would enable the success in the global marketplace. Market openness associated with globalization has increased the speed, frequency and magnitude of access to worldwide markets, including all tangible and intangible aspects of commerce, by a new and more diverse set of competitors. Businesses seek to achieve a sustained competitive advantage in an increasingly competitive and geographically diverse marketplace by accepting long term strategic decisions. Although EU provides wide possibilities for competitive advantage improvements, yet, inherent Lithuanian economy and its enterprises limitations, mentioned in the national implementation programme of the Lisbon strategy (2005) necessitates the development of a new set of competencies that would engender a competitive ability in the global space. Presumably, these competitive advantages would be associated with innovations and entrepreneurship inducement and require employing radical changes in value chain creation and strategic management. Consequently, globalization challenges forces Lithuanian business for modernization in order to achieve higher potential of economic growth and implementation of national goals and priorities. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/4238
Updated:
2014-05-22 14:13:33
Metrics:
Views: 19
Export: