Informacinių gebėjimų ugdymo institucinių nuostatų tyrimas Šiaurės Lietuvos mokymosi įstaigose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Informacinių gebėjimų ugdymo institucinių nuostatų tyrimas Šiaurės Lietuvos mokymosi įstaigose
Alternative Title:
Investigation into institutional attitudes on information literacy development in North Lithuania educational institutions
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2007, Nr. 5 (16), p. 76-89
Keywords:
LT
Informaciniai gebėjimai; Institucinės nuostatos; Modeliavimas; Naujadaros kokybė; Virtualus; Virtualus testas; Švietimo; Švietimo kokybė; Švietimo įstaigos.
EN
Attitudes; Education quality; Education's innovations; Educational institution; Information literacy; Institutional; Institutional provision; Virtual modelling; Virtual test.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomi 2005 metais atlikto informacinių gebėjimų ugdymo institucinių nuostatų kokybinio tyrimo Šiaurės Lietuvos mokymo įstaigose įrankiai ir rezultatai. Virtuali ekspertų apklausa įgalino kiekybiškai įvertinti institucinės politikos, IT infrastruktūros ir išteklių, pedagogų, bibliotekininkų, IT partnerystės ir mokymo programų atitikimą sudarytam informacijos gebėjimų ugdymo institucinių nuostatų etalonui. Informacinių gebėjimų ugdymo strateginės savivaldos sistemos pagrindu sudaryti trys strateginiai scenarijai: status quo, radikalusis ir nuosaikusis. Apibrėžti informacinių gebėjimų ugdymo institucinių nuostatų tiksliniai rodikliai leido suformuluoti šių nuostatų tobulinimo strateginius tikslus. [Iš leidinio]

ENDefined democratic quality of education and advanced standpoint on innovations in education create positive possibilities for the development of institutional attitudes on information literacy improvement. However this policy is not developed yet. In many educational institutions participating in this research on the improvement of IL is related to the installation of internal PCS net or to a rising number of computerised work places in auditoriums and libraries. Educational institutions have not enough material resources for IL improvement. Teachers are free on their decision to use or not to use IT in the study process. IL requirements for teachers and librarians are not defined yet. IT specialists are not involved in IL improvement procedures. Improvement of IL is not included in the study programmes. An approved moderate scenario of IL introduction in the study process gives right for an educational institution to realise it according to present possibilities. [From the publication]

ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37917
Updated:
2018-12-17 12:08:22
Metrics:
Views: 9    Downloads: 2
Export: