Globos namų auklėtinių ir vaikų, gyvenančių su abiem tėvais, mokyklinės adaptacijos ir kompetencijos ypatumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Globos namų auklėtinių ir vaikų, gyvenančių su abiem tėvais, mokyklinės adaptacijos ir kompetencijos ypatumai
Alternative Title:
Peculiarities of school competence of children in residential care and children living at home
In the Journal:
Socialinis darbas [Social Work]. 2004, t. 3, Nr. 2, p. 119-129
Keywords:
LT
Bendroji, akademinė ir adaptacijos kompetencija; Elgesio ir emocinės problemos; Globos įstaigos; Ugdymo kompetencija.
EN
Children in residential care; Education competence; Emotional and behavioural problems; Emotional and behavoiur problems; School competence.
Summary / Abstract:

LTVaikystėje išgyventi traumuojantys įvykiai, neigiama ankstyva patirtis, nepalankios augimo sąlygos apriboja galimybę išmokti elgtis socialiai priimtinais būdais, nulemia nesėkmes mokykloje ir netinkamo elgesio formavimąsi, stabdo socialinių įgūdžių vystymąsi. Šio tyrimo tikslas – nustatyti, kaip tėvų globos netekimas ir gyvenimas vaikų globos namuose daro įtaką vaikų kompetencijai, elgesio bei emocinėms problemoms. [...] Tyrime dalyvavo 11–17 metų globos namų auklėtiniai ir vaikai, gyvenantys pilnose šeimose. Nustatyta, kad globos namų auklėtiniams būdingos didesnės dėmesio ir socialinės problemos, aukštesnis nerimastingumo lygis nei vaikams, gyvenantiems su abiem tėvais. Tyrimas parodė, kad globos institucijose gyvenantys vaikai ir paaugliai pasižymi kompetencijos trūkumu, adaptacijos sunkumais, žemesniais akademiniais laimėjimais. Statistinės analizės rezultatai parodė, kad globos namų auklėtinių kompetencija reikšmingai susijusi su dėmesio, socialinėmis ir nusišalinimo problemomis, agresyviu, delinkventiniu elgesiu. Vaikų, gyvenančių su abiem tėvais, grupėje kompetencijos ir elgesio bei emocinių problemų statistiškai reikšmingų ryšių nerasta. Vaikų, gyvenančių globos namuose, elgesio ir emocinės problemos, kompetencijos trūkumas, adaptacijos sunkumai, žemi akademiniai laimėjimai gali būti sietini su ankstyva neigiama patirtimi, vaikystėje išgyventais traumuojančiais įvykiais, adekvataus tėvų elgesio pavyzdžio trūkumu, gyvenimo sąlygomis globos institucijose. [Iš leidinio]

ENFindings from several studies provide indications about the multidimensional structure of competence, its continuity over time and the interrelations among competence domains and emotional/behavioural problems. Findings from the several studies are suggesting that the competence in childhood and adolescence have at least three distinct dimensions (Masten et al., 1995). These dimensions reflect developmental tasks related to academic achievement, social competence and conduct and have strong continuity, especially rule-breaking versus rule-abiding conduct, over time. Experience of negative events in the childhood, disadvantageous conditions for growing up limit the possibility of learning to behave in a social acceptable way. Negative experience in the childhood is related to emotional and behavioural problems in later life and complicates the adaptation in the school environment. Residential care units have a symbolic barrier to the social life of the outside world. Children spending a part of their life in an institution will be profoundly socially shaped by that particular circumstance. Residential children have little power to affect their conditions of living. Others control their life, the routines of daily life are often strict, and there is a lack of variety in activities. In most units, the children wake up, have their meals and most activities at scheduled times. This investigation aims to explore the peculiarities of competence, and behavioural and emotional problems of children and adolescents in residential care, according to teachers ratings in comparison to children who live in full families.Teacher Report Form (Achenbach, 1991) is used in this research to assess the child’s competence and to evaluate behavioural and emotional problems. Teachers' ratings were obtained for 66 children from institutionalised children, and for 69 children who live in full families. The results showed that children and adolescents living in institutions could be characterised as having lower levels of competence and lower academic achievement. They also experience higher levels of attention and social problems, aggressive behaviour, and anxiety/depression. Statistical analysis of data is showing that emotional and disruptive behaviour problems such as aggression, social withdrawal, anxiety, attention deficit/hyperactivity are closely related to child’s competence. Overall, the lack of competence, low academic achievement, emotional and behavioural problems can be related with former negative experience and current institutionalisation. [From the publication]

ISSN:
1648-4789; 2029-2775
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/34376
Updated:
2018-12-17 11:26:08
Metrics:
Views: 27    Downloads: 10
Export: