Agresyvumo raiška ir ištakos: prevencinės pedagogikos kontekstas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Agresyvumo raiška ir ištakos: prevencinės pedagogikos kontekstas
Alternative Title:
Expression and sources of aggressiveness: preventive pedagogics context
In the Journal:
Pedagogika. 2000, 44, p. 151-162
Keywords:
LT
Prevencija / Prevention; Vaikai / Children; Žiniasklaida / Mass media.
Summary / Abstract:

LTApie žinomą ir akivaizdų reiškinį kalbėti ir paprasta, ir kartu ypač sudėtinga. Visų pirma dėl agresijos sąvokos neapibrėžtumo. Ne vieną dešimtmetį diskutuojama šia tema, tačiau dar nėra vieningo sutarimo, kuris apimtų svarbiausius, labiausiai šiam reiškiniui būdingus aspektus. Straipsnio tikslas – analizuoti agresyvumo raišką kriminogeniniu bei demografiniu požiūriu ir agresyvumo ištakas šeimoje. Darbui buvo naudojamas literatūros šaltinių analizės metodas. Negatyvi šeimos aplinka formuoja vaiko patirtį, kuri padidina jo paties agresyvumo raiškos tikimybę ateityje. Jeigu, remdamiesi socialinio išmokimo teorija, agresyvų elgesį laikysime išmokstamu, tuomet yra vilties, jog tokį elgesį galima prevenciškai kontroliuoti – mažinti jo reiškimąsi. Netinkamą elgesį su vaiku galima būtų įtakoti šviečiant tėvus, t.y. panaudojant žiniasklaidą, suteikiant daugiau informacijos vaikų auklėjimo klausimais. Įvedus šeimos pedagogikos kursą bendrojo lavinimo, profesinėse ir kitose mokyklose, galima rengti būsimus tėvus ir mamas. Įvertinant agresyvumą įtakojančius faktorius, sunku tikėtis apskritai pažaboti žmogiškąjį agresyvumą. Tai, kad apie agresyvumą šiandien žinoma daug daugiau negu šimtmečio pradžioje, nesumažina agresijos išpuolių. Ir taip esti visame pasaulyje, o ne tik Lietuvoje. Tačiau problema verta prevencinės pedagogikos pastangų. Kad ir mažas pozityvus pasiekimas šioje srityje, žadina viltį pakeisti žmonių santykius gerąja linkme.Reikšminiai žodžiai: Agresyvumas; Prevencinė pedagogika; Prievarta; Aggression; Preventive pedagogics; Coercion.

ENAggression is an urgent problem of our society. The criminality is the most counted of aggression phenomenon. Amount of register crimes has increased more than twice, the serious crimes have increase more than five time, the crimes related with narcotic has increased nine times. The young people of 14-24 years old consist 43 per cent of persons who has committed of crimes. The work of control and prevention and correction from violence is not effective. We can make an assumption about criminality increasing in the future. Aggressive behaviour in family makes negative influence on functioning of family. Family is loosing inner and outer stability: registered marriages are decreasing with every year. The supporters of theory of social learning assert that aggressive behaviour is learnt. Aggressive behaviour is decided much by factors: child abuse in family (physical violence, psychological violence, sexual abuse). Parent's aggressive behaviour with their children decide the risk factors of psychological of parents (e.g. mental disorder, social and economic problems, experience in aggressive behaviour in the childhood, alcoholism), the risk factors of psychological of children's mental development (e.g. physical and mental disorder, premature baby), the surroundings (e.g. under-age parents, single mothers). The theory of social learning (aggressive behaviour is learning process) gives us hope that this process is possible to be controlled. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30657
Updated:
2018-12-17 10:45:02
Metrics:
Views: 83    Downloads: 35
Export: