Sporto sociologijos objektas ir dominuojančios tyrimų kryptys

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sporto sociologijos objektas ir dominuojančios tyrimų kryptys
Alternative Title:
Object of sociology of sport and the dominant trends of research
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2010, Nr. 3, p. 2-6
Keywords:
LT
Globalizacijos studijos; Socialinė integracija ir atskirtis; Sporto sociologija; Žiniasklaidos tyrimai.
EN
Globalization studies; Mass media researches; Social integration and exclusion; Sociology of sport.
Summary / Abstract:

LTSportas yra vienas iš sudėtingiausių socialinių institutų. Apie jo kompleksiškumą byloja ir tai, kad sportą galima suprasti labai įvairiai: tai ir tam tikra užuovėja nuo kasdienės rutinos, kurioje mes galime atsipalaiduoti nuo darbinio streso ar šeimyninių problemų; ir fizinė mankšta, stiprinanti sveikatą bei gražinanti kūną; ir tam tikras instrumentas mūsų „nugalėtojiškam“ charakteriui ugdyti (kai susirinkę žaidimų aikštelėje išliejame susikaupusias emocijas ir demonstruojame sportinį pyktį); kartu sportas yra ir profesionalų darbas, žiūrovų saviraiškos, emocijų papildymo ir laisvalaikio pramoga, galiausiai – sportas yra didžiulė verslo industrija. O kur dar sportas ir politika, sportas ir nacionalizmas, sportas ir religija, sportas ir švietimas ir t. t. Galiausiai, nepaisant to, kaip mes suvoksime sportą, aišku viena – sportas turi didžiulį poveikį visuomenei ir individualiems žmonių gyvenimams. Visa tai lemia, kad sportas tampa skirtingų mokslo disciplinų domėjimosi sritimi. Sociologai taip pat ne išimtis. Jie naudojasi sociologiniais instrumentais, teorijomis ir įgūdžiais siekdami paaiškinti sporto įtaką visuomenės socialinei struktūrai, individo tapatybei, poveikį kultūrai, parodyti sporto sukeliamus ar išsprendžiamus konfliktus. Norėdami apibūdinti sporto sociologiją pirmiausia privalome apibrėžti, kas yra šio mokslo objektas ir kuo jis skiriasi nuo kitų giminingų mokslų. Šio straipsnio tikslas ir yra atskleisti sporto sociologijos objektą bei nurodyti pagrindines tyrimų kryptis. [Iš leidinio]

ENSport is one of the quite complex social institutions. Sport can be perceived and explored in various contexts – sport and mass media, sport and politics, social integration and exclusion in sport, sport and education, globalization studies in sport and many more (Lewis, 2009). This all illustrates the complexity of sport. Despite of our interpretation of sport one thing is clear – sport has great impact on society and individuals life. This makes sport an attractive research area for various researches from different disciplines. Sociologists are not an exception. Sociologists are using own research methods, sociological theories and particular skills in order to unclose and show the impact of sport on social structure, individual identity, pop culture, emphasize causal aspects of social conflicts it is creating or eliminating (McPherson, et. al., 1989). The aim of the article is to unclose the object of sociology of sport and indicate the main research tendencies. Sociology of sport is relatively young branch of sociology, despite that it has strong positions among other branches of sociology. The range of subjects of main researches in sociology of sport is very broad: studies of discrimination, sport and mass media including pop culture, social mobility on the basis of sport, social problems in sport including drugs and sports violence, sport and politics. In Lithuania, sociology of sport yet is at the beginning on the way to glory and recognition among the other disciplines. Despite the fact that it is getting popular to use sociological research methods in the field of sport, a lot of challenges is still waiting for pioneers of sociology of sport to deal with.Classification of wide range research subjects of sociology of sport depends on author‘s intention. In this article, research subjects of sociology of sport are classified in three groups according to its importance and popularity. The main three groups are: researches of social integration and exclusion in sport (care about the relation between sport and social inclusion, finding out what are the contexts of social exclusion and discrimination in sport, illustrating subcultures of sport world); researches of sport and mass media (care about the relation between sport and mass media, finding out about commercialization of sport, illustrating and investigating stereotypical men and women representation in mass media); globalization studies and comparative analysis (investigating impact of globalization on sport, care about impact of technologies on sport and its perspectives, finding out about the challenges for sport in global world, with the help of comparative analysis illustrating the role of sport in different societies). [From the publication]

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27440
Updated:
2018-12-16 23:41:09
Metrics:
Views: 10    Downloads: 1
Export: