Šeimose ir vaikų globos namuose gyvenančių vaikų savęs vertinimo ypatumai = Peculiarities of self-esteem of children living in families and children from residental care

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Šeimose ir vaikų globos namuose gyvenančių vaikų savęs vertinimo ypatumai =: Peculiarities of self-esteem of children living in families and children from residental care
In the Journal:
Mokytojų ugdymas [Teacher Education]. 2007, Nr. 9, p. 156-165
Keywords:
LT
Savęs vertinimas; Savęs; Vertinimo lygmenys; Jaunesnysis mokyklinis amžius; Paauglystė; šeimyna.
EN
Self-esteem; Level of self-esteem; Junior; School age period; Adolescence; Family.
Summary / Abstract:

LTVienas svarbiausių sėkmingos asmenybės raidos veiksnių - savęs vertinimas, reguliuojantis asmens elgesį įvairiose gyvenimo situacijose. Šeimos aplinka itin svarbi vaiko asmenybės formavimuisi, tačiau Lietuvoje pastaruoju metu vis daugiau vaikų netenka tėvų globos, o patekdami į globos namus jie jau būna patyrę skausmingų išgyvenimų, apsunkinančių prisitaikymą. Šio straipsnio tikslas - išanalizuoti šeimose ir globos namuose gyvenančių jaunesniojo mokyklinio amžiaus ir paauglių savęs vertinimo ypatumus bendraujant su bendraamžiais, tėvais/šeimynų auklėtojais ir mokytojais. Tyrime dalyvavo 195 skirtingose sąlygose ugdomi mokiniai: šeimose augantys 48 vaikai, besimokantys 3-4 klasėse, ir 50 paauglių, besimokančių 8-9 klasėse, bei vaikų globos namuose ugdomi 47 vaikai, besimokantys 3-4 klasėse, ir 50 8-9 klasių mokinių. Tyrimo dalyviai užpildė nežymiai modifikuotą B. R. Hare savęs vertinimo metodiką (Makauskienė, 1996). Šeimose ir vaikų globos namų šeimynose ugdomų vaikų savęs vertinimas skiriasi: vaikų globos namuose ugdomų vaikų savivertė buvo žemesnė visose tirtose trijose svarbiausiose jų gyvenimo srityse (bendraujant su bendraamžiais, tėvais bei šeimynų auklėtojais ir mokytojais). Abiejų grupių 3-4 klasių mokinių savęs pervertinimo tendencijos panašios, tuo tarpu 8-9 klasių mokiniai vertino save adekvačiau nei pradinių klasių mokiniai. Edukacine prasme pedagogams svarbu atpažinti subjektyvius mokinių savęs vertinimo išgyvenimo požymius ir pasirinkti tinkamus elgesio skatinimo būdus.

ENResearch results on self-esteem of children living in families and residential care institutions are analyzed in this paper. Comparative analysis of research results showed lower self-esteem of children from residential care institution in all three situations: in relations with peers, in relations with parents / family and in relations with educators and teachers. Self-esteem is the basic personality structure encompassing the sense of personal capacity, strengths and self-worth. In educational context it is especially important for teachers to identify the features of pupils' self-esteem and to choose appropriate methods of behavior encouragement. [From the publication]

ISSN:
1822-119X; 2424-3302
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14393
Updated:
2018-12-17 12:00:28
Metrics:
Views: 25    Downloads: 12
Export: