Lyčių stereotipų pagal išvaizdą ir pomėgius analizė dorinio ugdymo (etika) pamokose 2 klasėje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lyčių stereotipų pagal išvaizdą ir pomėgius analizė dorinio ugdymo (etika) pamokose 2 klasėje
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTNors gyvename visuomenėje, kurioje, rodos, jau nebėra griežtų vyro ir moters vaidmenų, vis dėlto žaislai, knygos, drabužiai, profesijos, pomėgiai ir kt. yra skirstomi pagal lytis. Todėl jau nuo mažiausių dienų svarbu paneigti stereotipinį pasaulėvaizdį, jį nuosekliai dekonstruoti, kritiškai su vaikais kalbėtis apie lyčių taisykles, ieškoti turinio ir vaizdų, kurie nėra stereotipiški. Šiame kontekste aktualiu tampa šis probleminis aspektas, t. y., kokius lyčių stereotipus pagal išvaizdą ir pomėgius formuoja mokytojai dorinio ugdymo (etika) pamokose 2 klasėje. Straipsnyje pagrindžiama stereotipų samprata lyčių aspektu, analizuojami lyčių stereotipai pagal išvaizdą ir pomėgius. Pristatomi empirinio tyrimo (stebėjimo) rezultatai apie formuojamus lyčių stereotipus pagal išvaizdą ir pomėgius dorinio ugdymo (etika) pamokose 2 klasėje. Tyrimo rezultatai patvirtino, kad stebėtų pamokų metu mokytojai su vaikais pakankamai daug kalba, diskutuoja ir aiškinasi, kad mūsų gyvenimui, profesijai ar pomėgiams įtakos negali turėti mūsų lytis. Raktiniai žodžiai: stereotipai, lytis, išvaizda, pomėgiai, dorinio ugdymo (etika) pamoka.

ENAgnė Čepulytė "Analysis of gender stereotypes based on appearance and interests in moral education (ethics) lessons in the 2nd grade", Primary Education Pedagogy, Faculty of Business, Klaipėda State College. Problematic. In this context, the following problematic aspects become relevant, i.e. i.e. what gender stereotypes, specifically based on appearance and interests, are applied by teachers in moral education (ethics) lessons in the 2nd grade. The object of the research - is gender stereotypes in 2nd grade moral education (ethics) lessons. The aim of the research is to reveal gender stereotypes based on appearance and interests analysis in moral education (ethics) lessons in the 2nd grade. Methods: analysis of scientific literature, qualitative research, structured observation and qualitative analysis of the obtained results. Conclusions. 1. An analysis of the scientific literature shows that the concept of gender stereotypes is broad and subject to different interpretations. The differences between men and women are many and varied. Stereotypes can be found in the workplace, in business, in appearance, in character, in hobbies and much more. All of these stereotypes have been formed in society for a very long time. Stereotypes are intercultural misunderstandings that go back generations. There are various stereotypes, but the main ones that are talked about are gender. Gender stereotypes are characterised by 'labelling', the search for differences and similarities. 2. The findings of the observation study suggest that the teacher tried to organise activities that were not gender-specific.During the observation, it was possible to see the children's stereotypical thinking about gender, especially in relation to hobbies. The teacher always corrected the pupils and tried to convey the information in a way that made the children understand that the whole world is equal. When discussing the illustrations in the textbook and the exercise book, the teacher talked a lot with the children, discussing and explaining that belonging to one gender or another cannot determine our profession, hobbies, details of clothing or anything else, we are all equal and we can wear whatever we want, look however we want, do whatever we want.

ISSN:
2538-7383
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115347
Updated:
2025-05-26 10:34:59
Export: