Tarptautinių projektų raiška ugdant penkerių - šešerių metų vaikus

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tarptautinių projektų raiška ugdant penkerių - šešerių metų vaikus
Alternative Title:
Expression of international projects in educating five to-six-year-old children
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje išanalizuoti tarptautinių projektų raiškos ugdant penkerių – šešerių metų vaikus ypatumai. Teoriniu aspektu buvo išanalizuota kas yra projektas, projekto metodas, kokios tarptautinių projektų platformas naudoja ikimokyklinio ugdymo pedagogai. Projektinė veikla, grįsta tarptautine partneryste, daro didelį poveikį ugdymo įstaigos veiklos tobulėjimui ir kaitai per ugdymo proceso dalyvius – pedagogus ir ugdytinius. Išanalizavus projektų eigą ir veiklas buvo pastebėta, kad daugiausia įgūdžių ugdoma per aplinkos pažinimo, meninę, socialinę ir mažiausiai per komunikavimo ir sveikatos saugojimo kompetencijas. Projektuose įžvelgiamos veiklos skirtos bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžių tobulinimui, plėtimui, kadangi dalis jų buvo vykdoma visuotinio karantino metu visame pasaulyje, todėl buvo įtraukiami ir ugdytinių tėvai. Pagrindiniai žodžiai: tarptautiniai projektai, penkerių – šešerių metų vaikai, ugdymas.

ENResearch problem. What is the expression of international projects in the education five-to six-year old children? Research aim - To find out the resolution of international projects in educating five- to six-year-old children. Research methods: analysis of scientific literature, analysis of documents, analysis of international projects, qualitative analysis. Key results and conclusions. Five- to six-year-olds are aware of what they want, confident, independent, obedient, polite, tactful. Depending of the children abilities, needs, age, an effective and active way of educational process – projects. By participating in projects children gain experience, creativity, new knowledge conveyed in other forms of resolution, improve competencies. The most common platforms for international projects in pre-school institutions are ,,eTwining” and “Nordplus”. After the analysis of ten international projects, and the analysis of project aims, progress, and results, it was observed that most skills are developed through environmental cognition, artistic, social, and least through communication and artistic resolution competencies. The projects envisage activities aimed at improving and expanding communication and cooperation skills, as some of them were effectuated during the global quarantine all over the world, therefore the parents of the students were also involved. Keywords: international projects, five- to six-year-olds, education.

ISSN:
2538-7383
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/115235
Updated:
2025-05-21 14:41:35
Metrics:
Views: 1
Export: