Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos parodos "Chameleono spalvos" koncepcija: Lietuvos sovietinė fotografija kaip 1978-1982 m. ideologinės tikrovės konstruktai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos parodos "Chameleono spalvos" koncepcija: Lietuvos sovietinė fotografija kaip 1978-1982 m. ideologinės tikrovės konstruktai
Alternative Title:
Concept of the exhibition at the Martynas Mažvydas national library of Lithuania ‘The Chameleon colours’: Lithuanian Soviet photography as a construct of ideological reality in 1978-1982
In the Journal:
Aktualu rytoj [Relevant tomorrow]. 2021, 1 (20), p. 74-92
Keywords:
LT
Lietuva (Lithuania); 20 amžius. 1940-1990; Politinė istorija / Political history; Fotografija / Photography; Parodos / Exhibitions; Dokumentai / Documents.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikta Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje (LNB) 2022 m. liepos 7 – rugpjūčio 26 d. vykusios parodos „Chameleono spalvos“ koncepcijos eksplikacija. Paroda traktuojama kaip atsakas į nūdienos geopolitinių sukrėtimų (vienas jų – karas prieš Ukrainą) fone iškylančius aštrius sovietmečio politinio, kultūrinio, netgi mentalinio palikimo klausimus. Lietuvos sovietinio laikotarpio rašytojo Jono Avyžiaus romano pavadinimą dubliuojančioje parodoje gretinami 1979–1982 m. naujienų agentūros Elta fotoreportažai ir andergraundinio vizualiojo avangardo darbų pavyzdžiai. Šių darbų jungiamoji grandis – ano meto (socialinė) tikrovė, nuo kurios atsispiriama, tačiau abiem atvejais turime kardinaliai skirtingas (vaizdines) tikrovės koncepcijas. Ištyrus Eltos fotoreportažus, išryškėjo sovietinis oficiozinis ideologinis filtras, kuris buvo „uždedamas“ ant tikrovės. Vadinamojo meninio andergraundo pavyzdžiai, viena vertus, išaugę iš ano meto – socialinių paribių ar netgi užribių – situacijos (jausenų, būsenų ir impulsyvių refleksijų). Kita vertus, šių objektų, nuotraukų ir koliažų, „chaotiškumas“ ir eklektika pasižymi vidine logika, būdinga XX a. 6–7 dešimtmečių Vakarų neoavangardui ir 8–9 dešimtmečių Vidurio ir Rytų Europos, taip pat Sovietų Sąjungos, neformaliam konceptualizmui. Šiais darbais stengiamasi sovietinę (socialinę) tikrovę deidealizuoti, demaskuoti ir depolitizuoti, tačiau kartu ir savitai reideologizuoti. Reikšminiai žodžiai: naujienų agentūra Elta, sovietmečio fotožurnalizmas, ideologija, propaganda, (vaizdinė) tikrovės reprezentacija, sovietmečio (neformalus) konceptualizmas. [Iš leidinio]

ENThe article presents an explication of the concept of the exhibition ‘The Chameleon Colours’ held at the Martynas Mažvydas National Library of Lithuania from 7 July to 26 August 2022. The exhibition is treated as a response to severe issues related to the political, cultural and even mental legacy of the Soviet era emerging against the background of today’s geopolitical upheavals, one them being the war in Ukraine. The exhibition, the title of which replicates that of the novel by the Lithuanian Soviet author Jonas Avyžius, compared the 1979– 1982 propaganda photo reportages by the news agency Elta and samples of visual underground avant-garde works. The factor bridging these works are (social) realities of that time period, but these two categories of works demonstrate diametrically opposite conceptions. The analysis of photo essays by Elta revealed the official Soviet ideological ‘filter’, which was being ‘put’ onto the reality. The samples of the so-called artistic underground, on the one hand, stem from the contemporary situation within the social peripheral or even the out-of-the-margin zones (feelings, conditions and impulsive reflections). On the other hand, the ‘chaos’ and eclecticism of these art objects, photographs and collages are characterized by an internal logic typical for the Western neo avant-garde of the 50s and 60s of the 20th century as well as for the informal conceptualism of Central and East Europe (including the Soviet Union). These works represent the effort to deidealize, disclose and depoliticize and, in a particular way, re-politicize the per se (social) reality. Keywords: news agency Elta, Soviet photojournalism, ideology, propaganda, (visual) representation of reality, (informal) Soviet conceptualism. [From the publication]

DOI:
10.51740/RT.1.20.4
ISSN:
2669-2899
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106885
Updated:
2024-03-29 17:33:52
Metrics:
Views: 3
Export: