Gabių vaikų ugdymas: Lietuvos mokytojų požiūrio ir patyrimų analizė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Gabių vaikų ugdymas: Lietuvos mokytojų požiūrio ir patyrimų analizė
Alternative Title:
Education of gifted children: an analysis of Lithuanian teachers’ view and experiences
In the Journal:
Pedagogika. 2022, 147, 3, p. 125-146
Keywords:
LT
Ugdymas / Education; Vaikai / Children; Pedagogai / Pedagogues.
Summary / Abstract:

LTTiriamas mokytojų požiūris į gabių vaikų ugdymą. Naudotas klausimynas. Tyrime dalyvavo 500 Lietuvos mokytojų. Mokytojų požiūrį ir patyrimą ugdant gabius vaikus galima įvertinti kaip labiau neigiamą. Mokytojai susiduria su kliūtimis, kurios yra nulemtos tiek objektyvių (didelio krūvio, laiko stokos, kompetencijų stokos ir kt.), tiek subjektyvių priežasčių (kolegų nepalankaus požiūrio, nepalankaus požiūrio į gabius vaikus, motyvacijos stokos ir kt.). Esminiai žodžiai: Lietuvos mokytojai, gabūs vaikai, mokytojų požiūris, gabių vaikų ugdymo patyrimas. [Iš leidinio]

ENGifted children’s education is one of the most relevant pedagogical and psychological problems in education worldwide. The inclusion of gifted education programs in schools depends on the educational system and teachers’ education and experiences. This study explores Lithuanian teachers’ view and experiences regarding the education of gifted children. A total of 500 teachers, representing 45 schools in Lithuania, participated in a written survey. Study data were collected through written responses to a survey which included: questions regarding experiences working with gifted children (12 questions) and respondents’ demographics. The questions with response choices provided explored the areas of respondents’ experiences in gifted education, including the application of gifted children’s education programs in their school; work experience with gifted students; and preparation and willingness to work with gifted children. Reflecting on the results, it’s clear that Lithuanian teachers face great difficulties in educating gifted children, depending on both external/objective conditions (funding, appropriate atmosphere, working conditions, cooperation among teachers) and’ subjective experiences (well-being, emotional state, evaluation, and feeling of the significance of their work). Keywords: Lithuanian teachers, gifted children, teachers’ view, experiences in educating gifted children. [From the publication]

DOI:
10.15823/p.2022.147.6
ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/100879
Updated:
2023-05-08 11:33:50
Metrics:
Views: 50    Downloads: 18
Export: