Moterų vaidmenų reprezentavimo ypatumai ir jų kaita moterims skirtuose žurnaluose: žurnalo "Moteris" atvejo analizė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Moterų vaidmenų reprezentavimo ypatumai ir jų kaita moterims skirtuose žurnaluose: žurnalo "Moteris" atvejo analizė
Alternative Title:
For peculiarities of representation of women's roles and their changes in women's magazines: case of the magazine "Moteris"
In the Journal:
Informacijos mokslai. 2021, t. 92, p. 65-89
Keywords:
LT
Medijos / Media; Moterys / Women; Viešoji nuomonė / Public opinion.
Summary / Abstract:

LTŽiniasklaidos publikacijos neretai tampa pagrindiniu visuomenėje įsitvirtinusių nuostatų bei įsitikinimų konstravimo šaltiniu. Kita vertus, moterų vaizdavimo ypatumai žiniasklaidoje yra svarbi pačių moterų savimonės konstravimo priemonė. Ir čia labai svarbus vaidmuo tenka moterims skirtiems leidiniams, kurie aktualizuoja naujus moters vaidmenis ir įvaizdžius kintančiame pasaulyje. Straipsnyje pristatomas atliktas tyrimas, kurio tikslas – ištirti moterų vaidmens reprezentacijos ypatumus ir jų kaitą moterims skirtuose žurnaluose 1990–2018 m. m. laikotarpiu. Tyrimu nustatyta, kad moterų vaidmenų reprezentavimas analizuotų žurnalų publikacijose atskirais dešimtmečiais turi savitus bruožus, kurie laikui bėgant keičiasi arba išlieka tie patys, tačiau pasipildo tam tikram laikotarpiui būdingais aspektais. Moterų vaidmenų reprezentavimas kinta kardinaliai; patriarchalinis moterų vaizdavimas ir vaidmenys silpnėja, tačiau vis tiek išlieka, tik įgauna kitų formų ir aspektų. Tradicinė moteriškumo samprata mažai kinta, ji netgi sustiprinama naujomis vartotojiškumo formomis, todėl galima teigti, kad žurnalas analizuojamu laikotarpiu vis labiau tampa vartotojiškumą skatinančiu elgsenos vadovėliu. Darytina prielaida, kad moterų vaidmenų reprezentavimo pokyčiams įtakos turėjo globalizacijos iššūkiai ir su tuo susiję pokyčiai ir valstybėje, ir visuomenėje. Taip pat tyrimu nustatyta, kad vis dėlto pačių moterų kuriamos iniciatyvos, atstovaujamos pozicijos viešojoje erdvėje, diskusijos moterims reikšmingomis temomis socialinėse medijose turi įtakos, kad žiniasklaidoje pateikiami moterų įvaizdžiai taip pat neišvengiamai patiria transformacijas. [Iš leidinio]

ENFor a long time, the patriarchal tradition of portraying a woman as stereotypical has been established, confining her to traditional roles in the family and society. Media publications often become the main source of constructing attitudes and beliefs in society. The peculiarities of portraying women in the media are an important means of constructing women's self-awareness. The purpose of this article is to introduce the research conducted to investigate the peculiarities of representation of women's roles in women's magazines and their transformation. Lithuania’s largest monthly magazine for women Moteris (“Woman”) was selected for this study, with the chosen issues having been published in 1990, 2000, 2010 and 2018 to fulfill the criteria of qualitative and quantitative content analysis. The transition from the Soviet system to a capitalist society is characterized by a transformation of values, the search for national identity, the establishment of new models of relations in the society, the establishment of lifestyles characteristic of a capitalist society, etc. The images presented in the media draw the attention of individuals and shape the public perception of what a woman should be and what responsibilities are assigned to her. [From the publication]

DOI:
10.15388/Im.2021.92.52
ISSN:
1392-0561
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98737
Updated:
2022-11-13 19:55:35
Metrics:
Views: 14    Downloads: 5
Export: