Studento pasirengimo lygio indentifikavimas matematikos dalyko studijoms

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Studento pasirengimo lygio indentifikavimas matematikos dalyko studijoms
Alternative Title:
Identification of Student's Preparation Level for Studies of Mathematics
In the Journal:
Aukštojo mokslo vaidmuo visuomenėje. 2021, 2021 birželis, p. 154-159
Summary / Abstract:

LTLietuvos moksleivių matematikos žinių patikrinimas rodo, kad mūsų moksleivių matematikos ir gamtos mokslų žinios silpnesnės, lyginant ne tik su ES vidurkiu, bet ir mūsų kaimynais latviais bei estais. Tai, aišku, kelia nerimą ir mokykloms, ir darbdaviams. Aktyviai palaikant Lietuvos pramonininkų konfederacijai Šveitimo ir mokslo ministerija priėmusi sprendimą, kad matematikos valstybinį brandos egzaminą laikyti privaloma, stojant į valstybės finansuojamas studijų vietas. Lietuvoje kuriami matematikos technologijų ir gamtos mokslų (STEAM) ugdymo centrai, kasmet didinamas valstybės finansavimas technologijos mokslų studijoms. Straipsnyje analizuojamos problemos susijusios su nepakankamu studentų matematikos žinių pasirengimu tolimesnėms jų studijoms. Pastebėta, kad dalis studentų neturi reikiamų matematinių žinių pagrindų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Matematikos dėstymas, matematikos dalyko studijos, studento pasirengimas. Keywords: Teaching mathematics, studies of the mathematics, student preparation.

ENThe test of Lithuanian students’ knowledge of mathematics shows that our students' knowledge of mathematics and natural sciences is weaker compared not only with the EU average, but also with our neighbours, Latvians and Estonians. This is clearly a concern for both schools and employers. With the active support of the Lithuanian Confederation of Industrialists, the Ministry of Education and Science has decided that it is compulsory to take the state maturity exam in mathematics when entering the state-funded study places. Education centers of Mathematical Technology and Natural Sciences (STEAM) are being established in Lithuania, and state funding for technological science studies is being increased annually. The problems analysed in this article are related to the insufficient preparation of students' knowledge of mathematics for their further studies. The aim of the research is to determine the level of students' readiness to study mathematics. It was noticed that some students do not have the necessary mathematical knowledge. Students of Automobile Transport Engineering and Company Administration study programmes showed the best mathematical knowledge, and students of Multimedia and Visual Communication study programme showed the worst knowledge. Analysis of the data was performed using IBM SPSS Statistics 19. [From the publication]

ISSN:
2783-5847
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/97645
Updated:
2022-11-29 07:28:49
Metrics:
Views: 8
Export: