Mažų ūkių interesų atstovavimas rinkoje per kooperatyvus: poveikis gamintojų kainai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mažų ūkių interesų atstovavimas rinkoje per kooperatyvus: poveikis gamintojų kainai
Alternative Title:
Representing the interests of small farms in the market through cooperatives: effect on producers' price
In the Journal:
Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai [Management theory and studies for rural business and infrastructure development]. 2020, T. 42, Nr. 4, p. 561-570
Keywords:
LT
Konkurencija / Competition.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama, kokiu mastu ir kokiu būdu kooperatyvai atstovauja mažų ūkių interesams žemės ūkio produktų rinkoje. Empiriniu tyrimu siekiama nustatyti mažų ūkių įsitraukimo į formaliąją kooperaciją mastą ir kooperatyvų daromą poveikį jų parduodamų produktų kainoms Lietuvoje. Tyrimas grindžiamas konkurencinio kriterijaus, kaip kainų reguliatorius rinkoje, teorija, teigiančia, kad kooperatyvo egzistavimas oligopsoninėje rinkoje privers pelną maksimizuojančias įmones elgtis konkurencingiau. Kooperatyvui pasiūlius palankesnes kainas ūkininkams dėl savo įprastos praktikos teikti nariams paslaugas už savikainą, pelną maksimizuojančios perdirbimo bendrovės, siekdamos neprarasti žaliavos tiekėjų, stengiasi mokėti panašiai tiek, kiek moka kooperatyvai. Apklausos būdu nustatyta, kad Lietuvoje nedidelė mažų ūkių dalis savo pagamintą maistą ir žemės ūkio produktus parduoda per kooperatyvus ir kad tik daliai jų kooperatyvai užtikrina didesnę kainą. Atlikus ŽŪIKVC PAIS duomenų apie pirkėjų mokamą kainą už žalio pieno kilogramą analizę, gauta tokia pagrindinė išvada: Lietuvoje didžioji dalis kooperatyvų mažiems pieno gamintojams moka didesnę kainą nei penkių didžiausių pieno perdirbimo akcinių bendrovių nustatyta minimali kaina, o apie penktadalis kooperatyvų žiemos sezonu ir ne daugiau nei trečdalis kooperatyvų vasaros sezonu mokėjo didesnę kainą nei tų pačių akcinių bendrovių nustatyta maksimali kaina. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Maži ūkiai; Kooperatyvai; Pieno perdirbėjai; Gamintojo kaina; Konkurencinis kriterijus; Small farms; Cooperatives; Milk processors; Producer price; Competitive yardstick.

ENThe study addresses the problem of to what extent and in what way the interests of small farms are represented by cooperatives in the market of agricultural products. The empirical analysis aims to determine the extent of small farms' involvement in formal cooperation and the impact of cooperatives on the prices of their products in Lithuania. The analysis is based on the theory of competitive yardstick, where a cooperative can be considered as a regulator of prices in the market. This theory argues that the existence of a cooperative will force the profit-maximizing companies to behave more competitively in an oligopsony market. When a cooperative offers more favourable prices to farmers because of its classic practice of providing services at cost price, profit-maximizing processing companies try to match the price paid by the cooperative in order to not lose raw material suppliers. The data obtained from the survey carried out in small farms reveal that a small part of small farms in Lithuania sell their agricultural and food products to cooperatives and that even a smaller part of those farms is offered a higher price. The analysis of ŽŪIKVC PAIS data on the price paid by buyers per kilogram of raw milk, reveals that most cooperatives pay a higher price for small milk producers than the minimum price set by the five largest milk processing companies in Lithuania. About one-fifth of cooperatives (during the winter season) and up to a third of cooperatives (during the summer season) pay a higher price than the maximum price set by the same joint stock companies. [From the publication]

DOI:
10.15544/mts.2020.57
ISSN:
1822-6760; 2345-0355
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/92640
Updated:
2021-03-19 10:09:23
Metrics:
Views: 10    Downloads: 2
Export: