Vartojimo ekonomika: kultūrinė poreikių gamyba

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vartojimo ekonomika: kultūrinė poreikių gamyba
Alternative Title:
Consumption economics: cultural production of needs
In the Journal:
Problemos. 2003, t. 64, p. 25-37
Keywords:
LT
Kultūra / Culture; Politinė ideologija / Political ideology; Vartojimas / Consumption.
Summary / Abstract:

LTVienas esminių Lietuvos pereinamojo būvio bruožų yra spartus vartojimo ekonomikos ir vartotojų visuomenės kūrimasis, todėl ypač svarbu aiškintis vartojimo, ekonomikos ir kultūros sąveiką. Vartojimas dažniausiai suvokiamas kaip individo poreikių ir norų tenkinimas, tačiau ekonomikos neribotos plėtros scenarijus verčia atkreipti dėmesį į J.K. Galbraitho ir J. Baudrillard'o analizės išvadas, jog vartojimo kapitalizmo sąlygomis poreikiai ir norai gaminami kartu su prekėmis, o prekės ir suprekintos paslaugos užpildo pačios sukultūrintos ekonomikos kuriamą stokos tuštumą. Kultūra tampa ekonomine galia, kuri gamina poreikius ir įtvirtina juos kaip aukštesnio gyvenimo lygio viziją bei siekiamybę ir sykiu kaip socialinę individualaus tapatumo konstravimo priemonę. Straipsnyje išskleidžiama Th.W. Adorno kultūros industrijos samprata, o J. Baudrillard‘o išplėtota vartojamosios vertės fetišizmo kritika pasitelkiama „vartojimo laisvės“, „laisvo vartotojo pasirinkimo“ ir kitų panašių vaizdinių ideologiniam turiniui atskleisti. Sykiu paryškinami kai kurie socialistinio vartojimo ypatumai, aiškinamas socialistinio „poreikių tenkinimo“ pobūdis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kultūros industrija; Socializmas; Kapitalizmas; Vartojimas; Vartojamosios vertės fetišizmas; Culture industry; Capitalism; Socialism; Consumption; Consumer society.

ENLithuanian society experiences today the largest social and economic transition. The main feature of this state is rapid development of consumer society and consumption economy. These processes force to look more closely at consumption phenomenon, especially at the relation between culture and consumption. Many researchers suppose that consumption is knit with the individual needs and wants. However, the scenario of unlimited economic development is based on direct link between production and needs. It means that the notion of independently determined desires is undermined. The analysis of consumption by J. K. Galbraith and J. Baudrillard results in conclusion that under the consumption capitalism all variety of needs and wants is produced together with goods. Goods and commodified services satisfy needs produced by culturalized economy. At this stage of capitalism culture becomes economic force producing wants and implementing them as higher living standards vision and also as social means of individual identity formation. In this article Baudrillardian critique of use value fetishism is used to unveil the ideological content of such concepts as 'free consumer choice' and 'freedom of consumption'. Also some features of socialist consumption and its link with capitalist one are examined. [From the publication]

DOI:
10.15388/Problemos.2003.64.5352
ISSN:
1392-1126; 2424-6158
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/85031
Updated:
2020-07-28 20:31:14
Metrics:
Views: 21    Downloads: 6
Export: