Entrepreneurship in the sustainable tourism sector. The case of tour operators in Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Entrepreneurship in the sustainable tourism sector. The case of tour operators in Lithuania
Alternative Title:
Anterprenerystės raiška darnaus turizmo sektoriuje. Lietuvos kelionių organizatorių atvejis
In the Journal:
Transformations in business & economics. 2015, vol. 14, no. 3 (36), p. 138-153
Keywords:
LT
Turizmas / Tourism.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas yra išanalizuoti anterprenerystės fenomeną ir anterprenerystės reikšmę darnaus turizmo verslo vystymui akcentuojant darnaus turizmo verslo augimą Lietuvoje ir galimas anterprenerystės reikšmes šiam verslui. Atliktos literatūros analizės pagrindu pateikiamas anterprenerystės turizme raiškos modelis akcentuojant anterprenerį ir jo savybės dedamąsias. Empirinio tyrimo metu kelionių organizatorių pavyzdžiu yra aiškinamasi, ar Lietuvos turizmo sektoriuje pasireiškia anterpreneriškumas, skatinantis darnaus turizmo vystymą. Atlikto tyrimo rezultatai leidžia daryti išvadą, kad tirtų Lietuvos įmonių, atliekančių kelionių organizatorių funkciją, vadovai pasižymi visomis anterpreneriams būdingomis savybėmis, todėl galima numanyti, kad vadovo kaip anterprenerio buvimas organizacijoje sudaro sąlygas anterprenerystės raiškai toje organizacijoje ir darnaus turizmo vystymui Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Anterprenerystė; Darnus turizmas; Turizmo sektorius; Entrepreneurship; Lithuania; Sustainable tourism; Tourism sector.

ENIn the following article, the main objective is to analyse the phenomenon of the entrepreneurship and its significance for the sustainable business including the business of tourism. Under the basis of the completed analysis of literature, there is presented the manifestation model of entrepreneurship in the sustainable tourism highlighting the entrepreneur and his/her quality constituents. During the empirical research, following the example of tour operators’ case, it is clarified if there is manifested entrepreneurship in the tourism sector. The conclusions of the completed research enable to make the statement that the managers of the researched Lithuanian companies, which carry out the function of tour operators, claim to possess all the qualities characteristic for the entrepreneurs. Thus, it can be understood that the manager’s as entrepreneur’s presence in the organization provides necessary conditions for the manifestation of entrepreneurship in the following organization and sustainable tourism development in Lithuania. [From the publication]

ISSN:
1648-4460
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/82951
Updated:
2020-07-09 21:16:13
Metrics:
Views: 20
Export: