III-IV klasių moksleivių išgalės vartoti dialoginę kalbą rašiniuose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
III-IV klasių moksleivių išgalės vartoti dialoginę kalbą rašiniuose
Alternative Title:
The Ability of the 3rd and 4th - form pupils to use a dialogue language in their compositions
In the Journal:
Pedagogika. 2003, 67, p. 104-109
Keywords:
LT
Motyvacija ugdyme / Motivation in education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama dialoginės kalbos ugdymo sistema III-IV klasėse. Ji grindžiama integracijos, nuoseklumo, sistemingumo principais, interesų bei saviraidos principų derme. Peržvelgiami dialogo mokymo trys etapai, pateikiami mokinių rašinių kaitos rezultatai, kurie išryškinami keturiose diagramose. Straipsnio pabaigoje suformuluojamos tiriamųjų dialoginės kalbos vartojimo išgalės, pateikiamas dialoginės kalbos ugdymo modelis. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dialogas; Adresatas; Motyvai; Kalbinė situacija; Abilities; Dialogue language.

ENThe article discusses the system of developing the abilities to develop a dialogue language in the 3rd-4th forms. It is based on the principles of integration, consistency, and the systematic character, the cohesion of interests and principles of self-development. Three stages of teaching a dialogue are reviewed, and the results of changes in pupils’ compositions are presented, which are represented in four diagrams. At the end of the article the means of using a dialogue language by the pupils under investigation are formulated, the model of developing a dialogue language is presented.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/7967
Updated:
2018-12-17 11:09:37
Metrics:
Views: 28    Downloads: 5
Export: