Empatijos ir psichosocialinio funkcionavimo ypatybės paauglystėje

LDB
RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisStraipsnis / Article
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
AntraštėEmpatijos ir psichosocialinio funkcionavimo ypatybės paauglystėje
Kita antraštėEmpathy and psychosocial functioning in adolescent
AutoriaiPukinskaitė, Rūta
LeidinyjeSocialinis darbas [Social Work]. 2006, t. 5, Nr. 2, p. 55-62
PastabosLDB Open.
Reikšminiai žodžiai
LTEmpatija; Perspektyvos suvokimas; Empatinis įsijautimas; Psichosocialinė kompetencija; Agresyvus elgesys; Delinkventinis elgesys
ENEmpathy; Perspective taking; Empathic concern; Social competence; Aggressive behavior; Delinquent behavior
Santrauka / Anotacija

LTStraipsnyje nagrinėjama empatijos ir paauglių psichosocialinio funkcionavimo sąveikos problema. Tyrime dalyvavo 198 11-18 metų bendrojo ugdymo mokyklų paaugliai. Dispozicinė empatija įvertinta taikant Tarpasmeninio reaktyvumo indeksą (perspektyvos suvokimo bei empatinio įsijautimo subskales) (Davis M. H., 1983); psichosocialiniam funkcionavimui įvertinti taikyta YSR skalė (Achenbach T. M., 1991). Empatijos (kognityvinio ir emocinio aspekto) rodikliai lyginti su paauglių mokymosi laimėjimais ir kai kuriais demografiniais duomenims (amžiumi, lytimi, gyvenamąja vieta ir tėvų išsilavinimu). Tyrimas atskleidė, kad empatija nėra susijusi su paauglių amžiumi, gyvenamąja vieta ir jų tėvų išsilavinimu. Statistiškai reikšmingai skyrėsi berniukų ir mergaičių empatijos lygis. Mokymosi laimėjimai koreliavo su empatiniu įsijautimu, perspektyvos suvokimu ir bendru empatijos indeksu. Kaip ir buvo numatyta, empatijos indeksas buvo reikšmingai susijęs su paauglių aktyvumu ir socialine kompetencija. Nustatytas neigiamas statistiškai reikšmingas perspektyvos suvokimo, empatinio įsijautimo ir eksternalaus (agresyvaus ir delinkventinio) elgesio ryšys; empatinis įsijautimas siejosi su internaliomis problemomis. [Iš leidinio]

ENThe purpose of the present study was to examine empathy, social functioning social activity, social competence and psychological adjustment of adolescents. Subjects were 198 adolescents (11-18 years old) in general educations schools. Dispositional empathy (Empathy index /EI/) was measured by the IRI subscales of Empathic Concern /EC/ (an affective response for the distressed other) and Perspective Taking /PT/ (the cognitive ability to see another’s perspective) (Davis A. M., 1983). Social and psychological functioning was assessed by the Youth Self-Report Scale (Achenbach T. M., 1991). Empathy measures were compared to some demographic characteristics of the adolescents (age, sex, parents’ level of education, and location of residence) and school achievements of adolescents. The study did not show significant relationships between adolescents’ empathy and age, location of residence and parents’ education. In the findings of empathy, the EI of female was higher than that of male. There was an relations between adolescents school achievements and EC, PT and Empathy index in general. As expected, empathy was negatively associated with behavior problems. Dispositional levels of PT are negatively and significantly related to aggression, delinquency and external behavioral in general. Those high EC were also found to be high on same internal problems: anxiety/depression, somatic complain. [From the publication]

ISSN1648-4789, 2029-2775
Mokslo sritisPsichologija / Psychology
Susijusios publikacijos
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/6566
Atnaujinta2018-12-17 11:49:20
Metrika Peržiūros: 21    Atsisiuntimai: 4