Žydų gyvensena ir dėvėsena XVI-XVII a. LDK

LDB
RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisStraipsnis / Article
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
AntraštėŽydų gyvensena ir dėvėsena XVI-XVII a. LDK
Kita antraštė
  • The Life and dress of Jews in the Grand Duchy of Lithuania in the 16th and 17th centuries
  • Jews life and costume in 16th-17th century Lithuania
AutoriaiGuzevičiūtė, Rūta
KnygojeRytai-Vakarai: komparatyvistinės studijos. 5 [Culturology].. 2006, P. 320-335
LeidinyjeKultūrologija [Culturology]. 2006, t. 14, p. 320-335
PastabosLDB Open.
Reikšminiai žodžiai
LTŽydų kultūra; Žydų apranga; Komparatyvistinė etnologija; Rytai; Vakarai
ENThe Jews of Lithuania; Of Jewish culture in Lithuania
Santrauka / Anotacija

LTIš Rytų ar iš Vakarų viduramžiais pasiekę Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę, žydai prisilaikė savitos dėvėsenos, kuri nesutapo su viduramžiška europine apranga. Įvairiais laikais LDK valdovų suteiktos žydų kahalams privilegijos sulygino žydų teises su bajorų ir įgalino juos dėvėti to paties luomo, t.y. bajorų, apdarą. Tarp drabužių, žydų dėvėtų XVI a. ir įamžintų autentiškuose dokumentuose, - bylose, keliamose skriaudos, sumušimo, apiplėšimo atveju, minimos odnoriadkos, armiakai arba jėrmakai, sukmanai. Šių drabužių kelias į LDK, - nemažiau sudėtingas ir komplikuotas. Tai archajiška apranga, dėvėta jau XIII a. ir odnoriadkos atveju, importuota į LDK iš Rusijos. Dar sudėtingesnė armiako kelionė, kurio kilmės šalis, kaip ir daugumos renesanse LDK dėvėtų rūbų – tolima Persija, ji davė šiam apdarui pavadinimą ir pavidalą, kuris iranėnų vadintas „urmak“, o tiurkiškai - „armak“. Štai kelias, kuriuo į LDK atkeliavo beveik visi apdarų tipai: Persija, Turkija, Rusija. Drabužiai keliavo ne tik geografiškai, bet ir politiškai. Be to, jie kelis šimtmečius tenkino skirtingų kartų, skirtingų tautų, skirtingų luomų interesus. Nebuvo jokios priešpriešos kaimyninių šalių ir jų tautų estetinėje sąmonėje, galėjusioje šį judėjimą sustabdyti. Manytina, kad kostiumo, atitinkančio bendrąsias normas, dėvėsena rodė teigiamas žydų nuostatas vietinės bendruomenės atžvilgiu, susitapatinimą su ja. Savo išore Lietuvos žydai demonstravo geranoriškumą ir savo tapatybę su gyvenamu kraštu. Juolab, kad šios aprangos pavidalas esmingai nesiskyrė nuo įprastos žydams rytietiškos dėvėsenos. [Iš leidinio]

ENThe Jews who came to the Grand Duchy of Lithuania in the Middle Ages from western or eastern countries had peculiar and uncommon clothing traditions which did not resemble any European clothing tradition. The rulers of the Grand Duchy of Lithuania granted Jewish kahals the same rights and privileges as Lithuanian noblemen, enabling them to wear gentry clothing. Authentic documents of the 16th century mention clothing such as odnoriadka, armiak and sukman. These clothes had a difficult and complex path to the Grand Duchy of Lithuania. It is an archaic type of clothing of the 13th century, some of which, for example, odnoriadka, came from Russia. Armiak had even more difficulties on its way to the Duchy. As the majority of other robes popular in the Grand Duchy of Lithuania during the epoch of Renaissance, armiak came from faraway Persia. Iranians called this robe urmak, whereas Turks referred to it as armak. Persia, Turkey and Russia were the countries of origin of almost all the types of clothing. Besides the geographic path, the development of clothing types was also influenced by political factors. Moreover, different generations, nations and social castes preferred this kind of clothing for several decades. It is generally assumed that the then Jewish robes represented their positive attitude towards the Duchy community and their efforts to identify with it. Moreover, this clothing did not fundamentally differ from ordinary Jewish clothing.

ISBN9789986638858
ISSN1822-2242
Mokslo sritisIstorija / History
Susijusios publikacijos
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/5589
Atnaujinta2019-07-24 11:16:10
Metrika Peržiūros: 8    Atsisiuntimai: 3